16 فولادی که دوباره تحریم شدند | کدام بورسی تحریم شد

14:32 - 1400/01/17
دولت ترامپ در روزهای پایانی عمر دولت 16 فولادی را دوباره تحریم کرد.

دنیای بورس | دولت ترامپ در واپسین روزهای خود باز هم تحریم‌های گسترده‌ای علیه صنعت فولاد ایران وضع کرد. دولت ترامپ در آخرین روزهای خود باز هم به سراغ تحریم صنعت فولاد ایران رفت و 16 شرکت و یک فرد مرتبط با صنعت فولاد ایران را تحریم کرد. فهرست شرکت‌های تحریم‌شده به شرح زیر است:

  1. مجتمع فولاد صنعت بناب
  2. مجتمع صنعتی اسفراین
  3. فولاد گیلان
  4. شرکت ثبت‌شده در آلمان با نام GMI PROJECTS HAMBURG GMBH به اتهام ارتباط با میدکو
  5. شرکت ثبت‌شده در آلمان با نام GMI PROJECTS LTD به اتهام ارتباط با میدکو
  6. شرکت چینی KAIFENG CARBON CO به اتهام فروش الکترود گرافیتی به فولادسازان ایرانی
  7. شرکت فولاد خزر
  8. شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)
  9. مجتمع فولاد پاسارگاد
  10. شرکت فولاد سیرجان ایرانیان
  11. مجتمع فولاد روهینا جنوب
  12. فولاد ویان
  13. مجتمع فولاد البرز غرب
  14. شرکت چینی WORLD MINING INDUSTRY COMPANY LTD به اتهام ارتباط با میدکو
  15. فولاد یزد
  16. فولاد زرند

تامین کننده چینی مواد مهم برای تولید فولاد ایران

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) یک تأمین کننده الکترود گرافیتی مستقر در چین که یک عنصر اصلی در تولید فولاد است و همچنین دوازده تولید کننده ایرانی فولاد و سایر محصولات فلزی و نمایندگی‌های فروش مستقر در یک شرکت بزرگ هلدینگ فلزات و معادن ایران در سه کشور خارجی را تحریم کرد.

شرکت چینی فناوری مواد جدید کربنی کایفنگ پینگمی. (KFCC) متخصص در ساخت مواد گرافیتی که از عناصر اصلی در تولید فولاد است.

بین دسامبر 2019 و ژوئن 2020، KFCC مجموعاً هزاران تن سفارشات مواد را برای چندین شرکت فولادسازی در ایران انجام داده است. در اواسط سال 2020 ، KFCC ، با همکاری یک شرکت تجاری ایرانی، 300 تن الکترود گرافیتی و تجهیزات متفرقه را به مجتمع فولاد پاسارگاد در ایران فروخته است.

شرکت‌های فولادی ایران و نمایندگی های فروش مستقر در خارج از کشور

اوفک در حالی 12 تولید کننده یا هلدینگ تولید کننده فولاد در ایران را تحریم کرده است که ظرفیت تولید سالانه آن‌ها به میلیون‌ها تن محصول فولادی می رسد.

مجتمع فولاد پاسارگاد یک تولید کننده فولاد ایرانی است و این مجموعه قادر به تولید 1.5 میلیون تن شمش فولادی در سال است.

شرکت مجتمع فولاد گیلان یک کارخانه نورد گرم با ظرفیت 2.5 میلیون تن و یک دستگاه نورد سرد با ظرفیت سالانه 500000 تن در سال را در اختیار دارد.

هر دو نهاد طبق 13871 E.O برای فعالیت در بخش فولاد ایران تحریم می شوند.

شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه مستقر در ایران (MIDHCO) ، یک شرکت هلدینگ فلزات و معدن که شامل فولاد ایرانیان سیرجان و شرکت فولاد زرند ایرانیان، دارای ظرفیت تولید جمعی بیش از 19 میلیون تن محصولات فولاد، آهن و مس است. MIDHCO هفده شرکت تابعه را شامل می‌شود، از جمله شرکت های در آلمان، چین و انگلستان که به طور کامل متعلق به آن شرکت هستند.

شرکت GMH Projects Hamburg GmbH یک شرکت تابعه MIDHCO که در آلمان مستقر است و به نمایندگی از شرکت فولاد سیرجان ایرانیان و شرکت فولاد زرند، به شرکت‌های خارجی هزینه تهیه قطعات و ماشین آلات را پرداخت می‌کند.

یک شرکت تابعه شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه مستقر در چین است و به دنبال توسعه روابط تجاری با تامین کنندگان چینی در این صنعت است.

شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه برای مالکیت ، کنترل یا بهره برداری از شرکت ذوب آهن سیرجان و فولاد زرند ایرانیان ، واحدهایی که بخشی از فولاد ایران هستند ، تحریم شده است.

شرکت‌های «GMI Projects Hamburg GmbH, World Mining Industry Co»
در آلمان و U.K.-based GMI Projects در انگلیس برای مالکیت یا کنترل توسط MIDHCO تحریم شده‌اند.

همچنین اوفک شرکت فولاد خزر ، مجتمع فولاد ویان ، مجتمع فولاد روحین جنوبی ، نورد فلز ساختمانی صنعتی یزد ، مجتمع فولاد البرز غربی ، مجتمع صنعتی اسفراین ، مجتمع صنایع فولاد بناب ، فولاد سیرجان ایرانیان و شرکت فولاد زرند از فولادسازان ایرانی را طبق EO 13871 برای فعالیت در بخش فولاد ایران تحریم می‌کند.

همزمان با این اقدام ، وزارت امور خارجه KFCC و شرکت های حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و شرکت حمل و نقل حافظ دریای آریا را بر اساس بخش 1245 (الف) (1) (ج) (II) آزادی و مقابله با ایران برای تامین و انتقال گرافیت تحریم می کند.