فردا، زمان رأی گیری بودجه 1400 در مجلس | نوبخت: بودجه سانتریفیوژ نیست!

14:09 - 1400/01/17
فردا، رای گیری درباره کلیات لایحه بودجه نهایی میشود.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خانه ملت، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، گفت: رای‌گیری درباره کلیات بودجه به فردا و بعد از ارسال نامه دولت درباره نحوه پرداخت بدهی صندوق توسعه ملی موکول شد.

آقای رحیم زارع در حاشیه نشست امروز (دوشنبه) کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ و در جمع خبرنگاران، افزود: بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده در نشست عصر امروز این کمیسیون با حضور مسئولان مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات کشور، نمایندگان بخش خصوصی، سازمان بازرسی کل کشور و نماینده نیرو‌های مسلح برگزار شد.

وی با بیان اینکه تمامی مسئولان حاضر در این جلسه نظرات خود را درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه کردند، تصریح کرد: از آنجایی که دولت تاکنون تصمیم خود را طی نامه‌ای درباره فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون تامین ۹۳ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی از محل بودجه عمومی به مجلس شورای اسلامی ارسال نکرده است.

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ هم نظر نهایی خود را نسبت به کلیات لایحه بودجه به ارسال این نامه و فردا موکول کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: براین اساس این کمیسیون فردا بعدازظهر درباره کلیات بودجه سال آینده رای‌گیری خواهد کرد.

بودجه مبتنی بر درآمد‌ها و هزینه‌هاست

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سانتریفیوژ نیست بلکه مبتنی بر درآمد‌ها و هزینه‌هاست و لزومی ندارد که بگوییم چرا درآمدهایمان کم شده است.

آقای محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق و در پاسخ به این سوال که بیشترین ابهامات و سوالات نمایندگان در بحث بودجه چیست؟ تصریح کرد: ما در محاصره اقتصادی هستیم و وقتی نفت چنین شرایطی را داشته باشد تاثیر خود را بر بخش‌های دیگر اقتصادی خواهد گذاشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر بخواهیم هزینه‌های فرهنگیان بازنشستگان، سلامت، کادر درمان، پرستاران را ذیل درآمد مالیاتی ببریم، آن وقت چه آشوبی می‌خواهیم در جامعه به پا کنیم؟ این هنر نیست که بگوییم، چون دخلمان از نظر مالیات در حد ۲۲۵هزار میلیارد تومان است همه این هزینه‌ها را ذیل آن تعریف کنیم.

واکنش نوبخت به ابهامات بودجه ۱۴۰۰: واقع‌گرا باشید؛ بودجه، سانتریفیوژ نیست!

رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه امروز کمیسیون تلفیق در جمع خبرنگاران گفت: بودجه، سانتریفیوژ نیست؛ بلکه مبتنی بر درآمد‌ها و هزینه‌هاست.

اینکه کنار بنشینیم و با یک سری شاخص‌های اقتصاددانان کلاسیک، بودجه سال آینده را بسنجیم، نشان می‌دهد که واقع‌گرا نیستیم.

این هنر نیست که بگوییم، چون دخل‌مان از نظر مالیات در حد ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است همه این هزینه‌ها را ذیل آن تعریف کنیم.

آیا اعضای کمیسیون آموزش و کمیسیون امنیت از بودجه آموزش و پرورش و بودجه دفاعی راضی نیستند؛ اگر قرار باشد همه مواردی که دوستان می‌گویند در بودجه قید شود که وضع بدتر می‌شود.

هنر نیست که بگوییم کسری بودجه داریم بلکه هنر آن است که با همین کسری‌ها، کشور را اداره کنیم.