نمایشگاه مالی تحت تأثیر معترضان بورسی

Submitted by karkhane on

در حالی که شاخص بورس تهران در هفته‌های اخیر قرمزپوش بوده و بسیاری از فعالان بازار اعتراضاتی را نسبت به وضعیت بورس تهران داشتند، امروز نمایشگاه خلوت‌تر از همیشه به نظر می‌‌رسید.

غیبت بسیاری از کارگزاری‌ها در این رویداد به چشم می‌خورد، حتی مسوولان فعلی سازمان نیز در این نمایشگاه شرکت نکردند، عده‌ای نیز با بنرهای اعتراضی در مراسم افتتاحیه حاضر شدند.

گزارش اکوایران از روز اول نمایشگاه را ببینید.


ریشه توقف پانزده ماهه بورس تهران

Submitted by karkhane on

روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله‌ای به قلم حسین عبده تبریزی، ابعاد رکود اقتصاد دنیا و تاثیرات آن در بورس ایران را بررسی کرده است. این اقتصاددان نوشته است که «یکی از آثار رکود در سطح جهان کاهش قیمت کالاهای اساسی (commodities) همچون سنگ‌آهن، فولاد، آلومینیوم، مس، روی و...

برچسب‌ها

انتظار عبده تبریزی از بازگشایی سایر بانک‌ها

Submitted by admin on

در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، دکتر حسین عبده تبریزی حضور یافت و بر نیاز به شفافیت بیشتر بانک‌ها و نظارت بالاتر بانک مرکزی تاکید کرد. وی هرچند اقدامات اصلاحی اخیرا در آینده مثبت ارزیابی کرد، اما افزود: تمام زیان این ماجرا به گردن سهامداران افتاد و نباید در آینده چنین چیزی تکرار شود. بنابراین، اگر بانک مرکزی موضوعی را برای ذخیره‌گیری مد نظر دارد، باید به تدریج این اتفاق رخ دهد تا اثر شوک‌مانندی روی قیمت‌ها نداشته باشد.

عبده تبریزی همچنین درباره بازگشایی سایر بانک‌ها به ویژه «وتجارت» و «وبصادر» گفت که این نمادها نیز مشابه بانک ملت موجب ریزش شاخص بورس خواهند شد. 

برچسب‌ها

ادامه مناقشه سود بانک‌ها

Submitted by admin on

عبده تبریزی با استناد به اینکه سپرده‌های بانکی در کشورمان اسما به صورت عقود مشارکتی است، تاکید می‌کند که سپرده‌گذاران نیز سودآوری بانک شریک هستند. اما جبل عاملی بر اساس الگوی جهانی عقود مبادله‌ای، سپرده‌گذاران را در واقع نوعی وام‌دهنده به بانک‌ها ارزیابی می‌کند، در حالی که سهامداران صاحبان بانک هستند. بنابراین به اعتقاد وی نمی‌توان سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود را با سود سهامداران مقایسه کرد. این ادعا هرچند بر اساس تئوری‌های اقتصادی صحیح است، اما تفاوت نوع عقود بانک‌های کشورمان با فضای بین‌المللی نظر منتقدان را نیز بی‌پشتوانه نمی‌نماید.

Subscribe to عبده تبریزی