مزایده «هپکو» بی‌نتیجه ماند

12:19 - 1400/01/25
در حالی که وعده‌های جدی مبنی دولت بر حل مشکلات کارخانه و حقوق کارگران هپکو همچنان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است که مزایده چندباره هپکو بار دیگر در سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد اما باز هم به دلیل نقص تنها خریدار این مزایده، سرنوشت هپکو بی نتیجه ماند.

ایرنا: مزایده هپکو برای چندمین بار بی نتیجه ماند تا همچنان سرنوشت تپکو که روزگاری بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌های راهسازی و معدنی در خاورمیانه لقب گرفته بود، مبهم باشد. اگر چه دولت تاکید جدی مبنی بر پیگیری مستقیم رفع مشکلات کارخانه و حقوق و دستمزد کارگران هپکو را وعده داده اما با برگزاری مزایده دیروز که تنها یک خریدار حضور داشت، مساله مالکیت و مدیریت این شرکت همچنان در وضعیت مبهمی به سر می‌برد. جعفر سبحانی در خصوص مزایده برگزار شده هپکو می‌گوید: قیمت پایه هپکو در مزایده عصر دوشنبه 2 هزار و 160 میلیارد ریال بود که با حصه نقدی 10 درصدی، بازپرداخت اقساط 6 ساله و 2 سال تنفس و استمهال در بازپرداخت اقساط عرضه شد اما فقط یک نفر در مزایده این شرکت حاضر شد که آنهم به دلیل نقص مدارک از مزایده خارج شد. این در حالی است که چندی پیش هپکو واگذار شد اما به دلیل عمل نکردن خریدار قبلی به تعهدها و پرداخت نشدن حقوق کارگران و کارکنان کارخانه، «تپکو» با مشکلات فراوان اکنون به شرکتی زیانده تبدیل شده است و بر این اساس فروش آن به سختی انجام می‌شود.

سبحانی تاکید می‌کند: سازمان خصوصی‌سازی می‌توانست با استفاده از حقوق قانونی خود، مطالبات دولت را در این شرکت زنده کند اما حل مشکلات این شرکت و حق و حقوق کارگران را در اولویت قرار داده است. این در حالی است که استاندار استان مرکزی در پی برگزاری چندین نشست، برای پرداخت حقوق کارگران تا شب عید قول همکاری داده و سازمان خصوصی‌سازی نیز در تلاش است از راه‌های مختلف مشتری مناسبی برای آن بیابد. به گفته وی  از آنجا که شرکت هپکو یک بار واگذار شده بود، حتی اگر واگذاری دوباره آن به صورت مذاکره‌ای انجام شود، مشکلی ندارد. اکنون سازمان خصوصی سازی در حال واگذاری شرکت به صورت وکالت از خریدار است و بر این اساس در حال تسهیل شرایط برای خریداران احتمالی است تا با جلب مشتریان بیشتر بتواند آن را واگذار کند.