سالی به یاد‌ماندنی فلزات پایه

11:26 - 1400/01/25

پس از عملکرد نا امیدکننده فلزات پایه در سال‌های اخیر، سال 2016 برای فعالان بازار این محصولات به خصوص معامله گران روی بسیار خاطره ساز بود  چرا شاهد رشد بیش از 60 درصدی قیمت این محصول بودند.

در آخرین روز کاری بازار فلزات لندن در سال جاری میلادی مس در قرارداد سه ماهه به قیمت 5535/5 دلار رسید و بدین ترتیب رشد قیمتی در حدود 18 درصدی را نسبت به قیمت ثبت شده در پایان سال 2015 میلادی به ثبت رساند.

آلومینیوم نیز قیمت 1693 دلار در هر تن را به خود دید و افزایش قیمت سالانه خود را به 12 درصد رساند.

معاملات سرب در قیمت 2016 دلار به پایان رسید. این محصول رشد قیمتی به میزان 12 درصد را  در یک سال گذشته پشت سر گذاشته است.

در این میان روی با افزایش قیمتی 60 درصدی در سال 2016 مواجه شد و در 2576دلار به معاملات سالانه پایان داد.

بهبود عوامل بنیادی عرضه و تقاضا در بازار فلزات پایه و کاهش و یا از میان رفتن مازاد عرضه موجود در بازار و همچنین افزایش حضور سفته بازان در بازار این محصولات به خصوص از جانب سرمایه‌گذاران چینی از عمده دلایل عملکرد بسیار مناسب فلزات پایه به حساب می‌آید.

فعالان بازار فلزات پایه سال 2016 را با نا امیدی آغاز کردند چراکه پس از عملکرد ضعیف این محصولات در سال پیشین، بسیاری از موسسات مالی و سرمایه‌گذاری از احتمال ادامه این روند رو به افول به تبع تقاضای ضعیف به خصوص از سوی چینی‌ها خبر می‌دادند. اما واقعیت چیز دیگری بود چرا که به لطف برنامه‌های اقتصادی اجرا شده از سوی دولت چین به ویژه در بخش زیرساخت‌ها و همچنین رشد قابل ملاحظه بازار مسکن و بهبود شرایط بازار خودرو این کشور، تقاضا برای بسیاری از کالاهای صنعتی از جمله فلزات پایه بالا رفت. چشم انداز تقاضا برای این محصولات پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده باز هم بهبود پیدا کرد و البته فعالیت‌های سفته بازانه سرعت بیشتری گرفت و بر رشد افسارگسیخته قیمت‌ها دامن زد. ترامپ با وعده افزایش قابل ملاحظه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی و تحریک رشد اقتصادی آمریکا، هیجان قابل ملاحظه‌ای را به بازار فلزات پایه تزریق کرد. در اینمیان طی ماه پایانی سال شاهد اصلاح قیمت در بازار فلزات بودیم و بسیاری از این محصولات افت ملموسی را تجربه کردند و بدین ترتیب بخشی از افزایش قیمت ماه‌های پیشین خنشی شد.

در میان فلزات پایه، روی در سال جاری وارد وضعیت کمبود عرضه شد و همین امر نیز افزایش قیمت خیره‌کننده این محصول را رقم زد. کاهش فعالیت برخی واحدهای تولیدی تحت تاثیر افت قابل ملاحظه قیمت در سال 2015 و همچنین تعطیلی برخی معادن قدیمی از سوی شرکت‌های بزرگ از جمله گلنکور، چشم انداز عرضه رابیش از پیش تره کرد و منجر به تحریک قیمت روی شد.

رشد تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور به خصوص از جانب بخش ساخت و ساز چین برای دیگر فلزات پایه از جمله مس و آلومینیوم نیز منجر به کاهش مازاد عرضه این محصولات و حمایت مناسب از قیمت‌ها شد. بهبود تقاضا برای سرب از سوی بخش ساخت باتری خودرو چین نیز معاملات این محصول را رونق بخشید.

ذکر این نکته ضروی است که در این میان دنباله روی بازار فلزات لندن از معاملات آتی بازار شانگهای نیز در رشد قیمت‌ها تاثیر شایانی داشت. فعالیت‌های سوداگرانه در بازار آتی شانگهای در سال 2016 به حدی بود که مقامات چیینی در چند مرحله اقدام به وضع محدودیت‌هایی برای معاملات کردند تا بدین ترتیب از رشد حبابی قیمت‌ها جلوگیری کنند.