گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع سالانه بانک ملت

برنامه‌های « وبملت » تا سال 1400

17:10 - 1400/01/18
بانک ملت در مجمع سالیانه به طور فوق‌العاده با اعلام تراز ارزی مثبت 7 میلیارد دلار برنامه‌های آتی تا سال 1400 را تشریح کرد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های «وبملت» فروش شرکت‌های تملیکی عنوان شده است.

تاریخ مجمع: دوشنبه 29 مردادماه سال 97 در سالن همایش رایزن

درصد حضار: 79 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای روستا (رئیس مجمع)

آقای مرادپور (ناظر اول – نماینده دولت)

آقای خالق (ناظر دوم – نمایند صباتامین)

آقای نورمحمد حسینی (دبیر)

آقای بیگدلی (مدیرعامل)

- تقسیم سود: صفرتومان از 11.8 تومان سود سال 1396 که بخاطر زیان انباشته قادر به تقسیم سود نبود.

بانک ملت (وبملت) در سال 1359 و از ادغام 10 بانک تشکیل و در سال 1387 وارد بورس اوراق بهادار شد.

گزارش هیات مدیره

1- مدیرعامل اقدامات انجام شده در سال 1396 را تشریح کرد:

- تجهیز بهینه منابع: در بانکداری مبتنی بر دانش، رشد صرف سپرده‌ها مهم نیست بلکه افزایش سطح پایداری سپرده‌ها و کم‌هزینه بودن آنها بسیار مهم است. رشد سپرده‌ها در سال 1396 بیش از 17 درصد بود که سال قبل از آن 6 درصد بود. ترکیب سپرده‌ها هم بهتر شد، طوریکه بانک ملت رتبه اول را در مانده سپرده‌های جاری دارد. کاهش 1.5 درصدی قیمت تمام شده پول دستاورد سال 1396 بود. 21 درصد سپرده‌های بانک بدون هزینه، 31 درصد کم‌هزینه و 48 درصد بلندمدت است. سطح ناپایداری سپرده‌ها از 13.16 درصد به 11.58 درصد کاهش یافته است که سبب افزایش مصارف و سود 4 هزار میلیارد تومانی شد.

- کسب رتبه اول در سرانه جذب منابع شعب، میزان منابع ارزی، صدور ضمانتنامه و مانده سپرده ارزی

- کسب رتبه دوم در حجم سپرده‌های ریالی، سپرده‌های بلندمدت و مجموع حجم سپرده‌های ارزی و ریالی

- در زمینه بهبود دارایی‌ها و مولدسازی آنها بانک ملت از نسبت 74.9 در سال 1395 به 76.1 درصد در سال 1396 رسید، درحالیکه میانگین برخی از بانک‌های بورسی کاهش داشت.

- فروش برج جام بانک ملت (خیابان شریعتی) که سال‌ها دنبال فروش آن بودیم در سال 1397 انجام و بخشی از دارایی‌ها نقد شد.

- رشد 5 درصدی در زمینه فروش سهام

- 1.7 هزار میلیارد تومان از مطالبات دولت و نیز بخش قابل توجهی از مطالبات بابت اوراق مشارکت وصول شد.

- سپرده‌های جاری و پس‌انداز ارزی بانک 79 درصد و سپرده‌های سرمایه‌گذاری ارزی 14 درصد رشد داشت. 45 درصد سپرده‌های ارزی بدون هزینه و بقیه هزینه‌دار است. در کل 41 درصد منابع ارزی کل بانک‌ها در اختیار بانک ملت است.

- درآمدهای کارمزدی بانک در سال 1396 رشد 23 درصدی داشت که اقلام عمده آن کارمزد شتاب و حواله‌ها و کارشناسی طرح‌ها بود.

- هزینه‌ها 1.4 درصد کمتر از درآمدها رشد داشت و سود 11.8 تومانی برای هر سهم محقق شد.

- خالص وضعیت ارزی (دارایی منهای بدهی) 25 درصد رشد داشته و تسعیر ارز به نرخ 4200 تومانی سود خوبی عاید بانک کرد. (البته با الزام بانک مرکزی تسعیر نرخ ارز با نرخ پایان سال 1396 یعنی حدود 3800 تومان صورت گرفت)

2- حتی یک روز هم در طول سال 1396 اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشتیم و علاوه بر آن درآمد 680 میلیارد تومانی از  قرض پول به بانک‌های دیگر هم به دست آوردیم.

3- تعداد پرسنل 3.4 درصد کاهش و بیش از 90 شعبه و 90 باجه که کارآیی کمی داشتند ادغام شدند. سرانه جذب منابع پرسنل 6.4 میلیارد تومان و بانک‌های دیگر 5.6 میلیارد تومان است.

4- راه‌اندازی سامانه همراه پلاس، صراف الکترونیکی و توریست کارت از اقدامات انجام شده در زمینه خدمات الکترونیکی در سال 1396 بود.

5- برنامه‌های آتی بانک به صورت تدوین سند چشم‌انداز سال 1400 با چند محور از جمله:

- بهبود اثربخشی اعتباری

- مشتری‌گرایی با توسعه محصول

- نقش‌آفرینی در اقتصاد مقاومتی

- پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال

- چابک‌سازی و مهندسی فرآیندهای بانک

- فروش شرکت‌های تملیکی با وضعیت مناسبی که اخیرا در بازار سرمایه ایجاد شده است.

گزارش حسابرس: مشروط (با 9 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) مبلغ پرداختی به صندوق بازنشستگی و از کارافتادگی کارکنان بانک‌ها 5.5 هزار میلیارد تومان تعیین شده که بانک 2.9 هزار میلیارد تومان تا پایان سال 1396 پرداخته یا ذخیره گرفته است.

مدیرمالی گفت اختلافاتی با صندوق بازنشستگی بانک‌ها داریم که در شرف حل شدن است. اختلاف 2.5 هزار میلیارد تومان مربوط به قبل از خصوصی‌سازی بانک است که سرپرست وقت وزارت اقتصاد هم بر آن صحه گذاشته است. وی تاکید کرد که نسبت به بانک‌های دیگر خوب عمل کرده‌ایم.

بند 5 (بند شرط) 4.3 هزار میلیارد تومان بابت مطالبات و سود و جرایم آنها از دولت منظور شده که قبول آن از سوی دولت محرز نیست.

حسابرس تضمین نامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را قبول دارد در حالی که ما تایید وزارت اقتصاد در این زمینه را داریم. همچنین براساس مذاکرات با سازمان‌های دولتی و کمیسیون اقتصادی مجلس همه بانک‌های اصل 44 به همین صورت عمل کرده‌اند.

بند 6 (بند شرط) بخشی از تسهیلات ریالی (بیش از 10 هزار میلیارد تومان) و ارزی غیرجاری مشتریان استمهال و به طبقه جاری منتل شده است که بعضا در سررسید وصول نشده یا ورود منافع آن به بانک محرز نشده است.

گفته شد تلاش بانک ضمن کمک به مشتری تضمین سود آتی بانک است و البته با استمهال تسهیلات، ذخایر قبلی مشکوک‌الوصول برگشت نمی‌شود و تنها سرفصل آن متفاوت با نظر حسابرس است. یکی از ناظرین (نماینده صباتامین) ضمن اشاره به اینکه این بند سنواتی است پیشنهاد داد در جهت منافع سهامداران، برگشت این ذخیره بررسی شود قبل از اینکه طبق نظر بانک مرکزی عمل شود.

بند 7 (بند شرط) برای سال‌های 1394 و 1395 مبلغ 1.3 هزار میلیارد مالیات اضافه بر نظر بانک مطالبه شده است.

گفته شد در این زمینه پیگیری جهت احقاق حق بانک صورت خواهد گرفت. در پاسخ به یک سهامدار گفته شد برای تمام بانکها 9 هزار میلیارد تومان در راستای قانون رفع موانع تولید و به خاطر عدم فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها برگ مطالبه (ونه تشخیص) صادر شده که در حال مذاکره هستیم، از این مبلغ 1.2 هزار میلیارد تومان سهم بانک ملت است. یکی از سهامداران که تلویحا خود را نماینده سهامداران حقیقی معرفی می‌کرد پیشنهاد کرد املاک را ارزان‌تر بفروشید تا جریمه نشوید و از سوی دیگر با سود تسعیر ارز افزایش سرمایه دهید که نسبت دارایی‌های مازاد مناسب شده و مشمول جریمه نشوید. نماینده دولت هم بر تلاش‌های بانک ملت برای فروش املاک مازاد صحه گذاشت. یکی از سهامداران گفت بانک در فروش املاک خود از روش‌های مدرن مانند خدمات بازارگردان استفاده نکرده است و به روش سنتی مانند اعلام گسترده در رسانه ها یا نصب بنر می‌خواهد بفروشد که بیشتر سبب ترساندن مشتریان می شود. یکی از مدیران بانک گفت فروش به روشهای جدید را مدنظر قرار خواهیم داد.

بند 8 (بند شرط) داراییها و بدهی‌های ارزی بانک بجای 4200 تومان مصوب در فروردین ماه با نرخ پایان سال یعنی حدود 3800 تومان تسعیر شده که سود تسعیر ارز را 2.4 هزارمیلیارد تومان کمتر کرده است.

براساس الزام بانک مرکزی این تغییر در صورت‌های مالی انجام شد.

بند 9 (بند شرط) بانک ملت مدعی تخصیص بیش از 1.1 میلیارد دلار ارز به نرخ مرجع در سالهای قبل بوده که مورد تایید بانک مرکزی قرار نگرفته و در این رابطه بیش از 250 میلیارد تومان برداشت از حسابهای بانک (معروف به برداشت شبانه بانک مرکزی) صورت گرفته است.

گفته شد که در این زمینه حسابرسی ویژه صورت گرفت و بانک مرکزی درحال راستی‌آزمایی گزارش مربوطه است و مدارکی را خواسته که تحویل داده‌ایم. پس از مجمع تمرکز بیشتری بر روی این موضوع خواهیم گذاشت تا در پایان شهریور موضوع را حل و فصل کنیم. مدیرمالی گفت رقم 2 میلیارد دلاری این موضوع فرصت خوبی برای تسعیر در اختیار ما می‌گذارد. نماینده (ظاهرا خودخوانده) سهامداران حقیقی گفت 1.1 میلیارد دلار موضوع این بند از سال 1392 تسعیر نشده و تسعیر آن تا نرخ 3800 تومان حداقل 2 هزار میلیارد تومان عایدی برای بانک دارد.

پس از قرائت بندهای شرط، بقیه بندها  قرائت نشد و به درخواست رئیس مجمع تکالیف آن به هیات مدیره تفویض شد.

پرسش و پاسخ

1. 2 میلیارد دلار اضافه تراز ارزی از کجا آمده است؟

پاسخ: این مبلغ شامل وجه نقد، مطالبات از بانک‌ها، مطالبات از دولت، سرمایه‌گذاری در اوراق و غیر آنست که در صفحه 117 یادداشت‌های صورت‌های مالی به تفصیل آمده است.

2. آیا سپرده‌های شما نزد بانک‌های خارجی به خاطر تحریم‌ها بلوکه نمی‌شود؟

پاسخ: خیر مقررات اجازه این کار را نمی‌دهد و براساس تعهدات این مبالغ قابل برداشت است.

 3. تراز ارزی بانک چقدر است و پیش‌بینی می‌کنید با چه نرخی ارز تسعیر خواهد شد؟

پاسخ: مدیرعامل در تایید پرسش کننده گفت تراز ارزی بانک ملت مثبت 7 میلیارد دلار است که سال قبل 5 میلیارد دلار بود. مدیرمالی گفت: در صورت‌های مالی اولیه دارایی‌های ارزی براساس نرخ حدود 3800 تومان تسعیر شد و سپس با اعلام نرخ 4200 تومان صورت‌های مالی مجددا تنظیم شد و با سود 19.4 تومان افشا شد. بعد از آن بانک مرکزی دستور داد نرخ تسعیر ارز را به همان نرخ حدود 3800 تومان برگردانند وگرنه مجمع بانک در 31/3/97 قابل برگزاری بود.

وی اضافه کرد که بانک مرکزی 2 بانک دیگر را هم مجبور به تسعیر ارز به نرخ قبلی کرد. البته رئیس کل جدید بانک مرکزی پیش بینی کرده است نرخ ارز مبلغی بین نرخ سامانه نیما و سنا باشد که نظر کارشناسی من اینست که بالای 8 هزار تومان خواهد بود. پرسش‌کننده گفت این شائبه مطرح می‌شود که این ارز متعلق به بانک نیست در این مورد توضیح دهید. وی گفت 5 میلیارد دلار آن کاملا آزاد است و بقیه را خودتان محاسبه کنید با توجه به اینکه کل تعهد بانک از بابت صندوق توسعه 146 میلیون دلار است. رقم اختلافی 1.1 میلیارد دلاری با بانک مرکزی هم با توجه به گزارش حسابرسی ویژه به نفع ما خواهد بود.

«وبملت» به روایت اعداد*

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 11.8 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ صفر تومان

زیان انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛  (26.4) تومان.

ارقام بالا بدون در نظر گرفتن اصلاحات بانک مرکزی آمده است.

حاشیه‌های مجمع

- یکی از سهامداران گفت ارزش بازار بانک ملت چند سال پیش با شرکت «فولاد مبارکه» (فولاد) برابر بود که الان ارزش فولاد 4 برابر شده و ارزش بازار بانک نصف شده است. از نظر دلاری هم در آن زمان ارزش بانک ملت 4 میلیارد دلار بود و امروز 500 میلیون دلار شده است.

- یکی از سهامداران که خود را نماینده سهامداران حقیقی می‌خواند گفت قرار قبلی (در جلسه با برخی از سهامداران حقیقی) این بوده پس از گزارش هیات مدیره پرسش و پاسخ انجام شود و اگر این کار را نکنید سهامداران عصبانی می‌شوند. من سهامداران را آرام کرده‌ام وگرنه می‌خواستند با گوجه فرنگی بیایند! در پایان جلسه یکی از مدیران به این سهامدار گله کرد که براساس توافقات جلسه قبل از مجمع عمل نکرده است.

- یکی از سهامداران در خلال پرسش خود اشاره کرد که واژه «بانک» واژه‌ای ایتالیایی و نام نیمکتی بوده است که رباخواران یهودی بر روی آن می‌نشستند و ربا می‌دادند.