آغاز دور جدید گفت‌و‌گوهای دوجانبه ایران و انگلیس

16:46 - 1400/01/18
دور جدید گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و انگلیس امروز؛ شنبه دهم شهریور با سفر آلیستر برت؛ معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا به تهران برگزار می‌شود.

ایرنا: همکاری های اقتصادی دو جانبه در پی خروج آمریکا از برجام و نحوه تامین ساز و کارهای مالی و پولی بین دو کشور به رغم تحریم های یکجانبه آمریکا، اصلی ترین محور این گفتگوها است. طرفین همچنین در خصوص آخرین تحولات منطقه به رایزنی و تبادل نظر خواهند پرداخت. ریاست طرف ایرانی در این گفتگوها را عباس عراقچی؛ معاون سیاسی وزیر امور خارجه ايران بر عهده دارد. 

در همین حال براساس گزارش «تسنیم» علی لاریجانی؛ رییس مجلس در این باره می‌گوید: در حال گفتگو با اروپایی‌ها در زمینه توافق هستیم اما گفت‌وگوهای کلان اروپایی‌ها دورنمای خوبی نشان نمی‌دهد، در عمل مشخص نیست که چقدر موفق باشند و در اینکه بتوانند از نظر سیاسی برای حل موضوع موفق عمل کنند، نیز تردید وجود دارد

لاریجانی تاکید دارد: می‌توانستیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شویم اما رهبران اروپایی‌ها از ما خواستند که در این توافق بمانیم اما در تصمیم گیری‌های آن‌ها تردید وجود داشت. ایران پذیرفت که دوره‌ای را برای ادامه توافق هسته‌ای با اروپایی‌ها قرار دهد تا ببیند که آن‌ها توانایی سیاسی برای حل موضوع را دارند یا خیر که این عقلایی بود.

همانگونه پیش‌تر عنوان شد، آمریکا استراتژی فشار و تهدید علیه ایران را با اعمال دور جدید تحریم‌ها بیش‌تر کرده و این در حالی است که به طور یک‌جانبه از معاهده برجام نیز خارج شده است. البته ایران طرح شکایت از آمریکا در خصوص برجام را اخیرا به دادگاه لاهه برده که جلسات رسیدگی آن با حضور نمایندگان ایران و آمریکا به پایان رسید و باید تا یک ماه آینده منتظر رای اولیه دادگاه در این خصوص توسط اجماع نظر اعضای هیات منصفه بود.

دونالد ترامپ و اسراییل صحبت‌های خصمانه خود علیه ایران را دوباره تکرار کرده و فرانسه نیز به تازگی با تاکید رو تداوم مذاکرات برجام با ایران دوباره سخنان گستاخی در خصوص ادامه مذاکرات ایران بعد از به پایان رساندن معاهده برجام در سال 2025 به میان آورده است. پس از دیدار هیات دولت با مقام رهبری، رهبر انقلاب از ادامه مذاکرات برجام با اروپا و منتفی دانستن مذاکرات با آمریکا تاکید اما خاطرنشان کرد دولت باید باید از آن‌ها درباره برجام یا اقتصاد قطع امید کند.

در همین رابطه بخوانید:

واکنش ظریف به سخنان خصمانه ترامپ

ایران درخواست فرانسه را رد کرد