احتمال توافق آمریکا با ایران با الگوی کره شمالی؟

12:09 - 1400/01/18
آیا امکانش هست ترامپ با همان مدلی که با کره‌شمالی عمل کرد، در مورد ایران هم اول فشار تحریم و جنگ روانی را افزایش بده، و بعد عقب بکشه و به یک توافق سطحی با ایران برسه و آنگاه ادعا کنه که یک مسئله پیچیده سیاست خارجی را بعد از چند دهه حل کرده؟

کانال پویا ناظران: نشریه معتبر پولیتیکو ضمن طرح این سؤال نوشته است که: رجزخوانی‌های متقابل ترامپ و روحانی در روزهای اخیر باعث شده برخی بین این وضعیت و تعامل سال گذشته آمریکا و کره‌شمالی شباهت‌هایی ببینند. در ادامه مقاله، پولیتیکو شباهت‌ها و تفاوت‌های تعامل ایران-آمریکا و کره‌شمالی-آمریکا رو بررسی کرده است.

شباهت‌ها

سال گذشته، ترامپ در توییتی کره شمالی رو به «آتش و خشم» تهدید کرد. همینطور، ترامپ کیم جونگ اون رو «آدم موشکی کوچولو» خطاب کرد و متقابلاً، کیم جونگ اون هم ترامپ رو «پیرمرد خرفت» خطاب کرد.

بعد از اون، مایک پومپیو سه بار به کره شمالی رفت. چند روز پیش هم در جمع ایرانیان کالیفرنیا گفته که آمادگی کامل برای مذاکره و سفر به ایران داره.

اخیراً ترامپ و روحانی به تهدید همدیگه پرداختند.

تفاوت‌ها

کره شمالی یک کشور کاملا منزویه، اما ایران به تجارت بین‌المللی متکیه و لذا با تحریم میشه بیشتر تحت فشارش قرار داد.

مشکل با کره شمالی فقط موشک هسته‌ایه، اما مشکل با ایران طیف وسیعی از مسایل رو شامل میشه.

کره شمالی حضور نظامی منطقه‌ای نداره، اما ایران حضور نظامی در منطقه خاورمیانه داره، از جمله در سوریه و یمن.

پایگاه اجتماعی ترامپ خیلی طرفدار اسراییله.

کیم جونگ اون درون کشور اپوزیسیون نداره. اما فضای سیاسی ایران نسبت به تعامل با آمریکا بشدت دو قطبیه.

نتیجه‌گیری

تا بدینجا، رفتار ترامپ علیه کره شمالی بشدت تغییر کرده، فضا آروم شده، سختگیری جدی علیه فعالیتهای کره شمالی اعمال نشده، و کیم جونگ اون و ترامپ یک توافق سطحی امضا کردند.

ترامپ بارها اعلام کرده قصد خروج نظامی از سوریه رو داره. این به ایران فرصتی میده که خروج متقابل از سوریه رو بهانه توافقی با ترامپ بکنه تا لحن کاخ سفید آروم بشه. بعد با ورود به مسایل مختلف، در جهت شکل‌گیری به یک توافق حرکت کنه. از اونجا که ترامپ پیچیدگی اوباما رو نداره، به نظرات کارشناسی کم‌اعتناست، و به سیستمهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بی‌اعتماده، احتمالا ایران بتونه امتیازهای بسیاری از ترامپ بگیره.

پ.ن: هم‌زمان مشاور برنی سندرز توییتی با این مضمون منتشر کرده است: این که بگوییم ‎ترامپ مثل جریان کره شمالی نهایتا با ایران وارد مذاکره می‌شود غلطه زیرا یک صنعت تمام عیاری در واشنگتن هست، متشکل از حامیان مالی جمهوریخواهان و مشتری‌های منطقه‌ای، که روی درگیری با ایران سرمایه گذاری کردند. در مورد کره شمالی اینطور نیست.