مدیرعامل فرابورس ایران جزئیات نحوه سهامی شدن شرکت‌های SME را تشریح کرد

فیلترهای ورود کوچک‌ترها به فرابورس

16:26 - 1400/01/17

بیش از 8 ماه از تفاهم‌نامه میان سازمان بورس، شرکت فرابورس و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای پذیرش در فرابورس می‌گذرد. در حالی اظهارات مقامات نشان می‌دهد بیش از 90-80 هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط (SME) در سطح کشور فعالیت می‌کنند که در این مدت هنوز تابلوی فعالیت آنها در فرابورس فعال نشده است.

در این راستا بیست و یکمین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران روز دوشنبه با موضوع «ابزارهای مالی قابل استفاده صنایع در بورس» و با حضور مدیرعامل فرابورس ایران و نمایندگان اتاق برگزار شد.

در این جلسه مدیرعامل فرابورس ایران به ارائه جزئیات از سازوکار بازار شرکت‌های کوچک و متوسط پرداخت. به گفته امیر هامونی، تاکنون بیش از 100 شرکت در این حوزه در فرابورس پذیرش شده‌اند، اما به علت برخی مسائل فرآیند بررسی آنها بسیار زمانبر است. وی حداقل سرمایه این شرکت‌ها برای پذیرش را 100 میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: حتی شرکت‌های زیان‌ده اگر چشم‌انداز سودآوری داشته باشند می‌توانند مراحل پذیرش را سپری کنند.

هامونی بر لزوم رعایت استانداردهای حسابداری و شفافیت اطلاعات این شرکت‌ها تاکید می‌کند و معتقد است باید در جهت فرهنگ‌سازی آموزش کافی به این بنگاه‌ها برای فعالیت در بازار سرمایه داده شود. مساله‌ای که اهمیت حضور شرکت‌های مشاور پذیرش را بیش از پیش پررنگ می‌کند. همچنین برای آنکه از فعالیت سفته‌بازان در سهام این شرکت‌های کوچک که به سادگی با حجم محدودی از نقدینگی نوسان می‌کنند جلوگیری شود، معامله مستقیم اشخاص حقیقی در سهام این شرکت‌ها ممنوع است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.