تقویم‌نگاری رویدادها

امیدواری سهامداران تحقق می‌یابد؟

07:01 - 1400/01/18
امیدواری‌ فعالان بازار به آینده ممکن است تعیین کننده مسیر بورس تهران در هفته پیش‌رو باشد. «دنیای بورس» با مروری به رویدادهای هفته گذشته از تحولات دو روز آینده بازار خبر می‌دهد.
امیدواری سهامداران تحقق می‌یابد؟

اگر چه در آینده‌نگری، تنها نگاه به گذشته نمی‌تواند تعیین کننده باشد اما بدون تردید شناخت رویدادهای گذشته دورنمای روشنی پیش‌روی قرار می‌دهد.

گروه خبری- تحلیلی «دنیای بورس» در رسالت خود برای پیوند گذشته با حال و آینده، مرور اتفاقات هفته گذشته را در نخستین روز هر هفته در قالب یک بسته خبری در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا با تعیین اهمیت و اولویت‌بندی مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سهام مسیر روشن‌تری پیش‌روی او قرار دهد.

*****     *****     *****

در هفته‌ای که سپری شد افزایش شاخص کل در بازار سهام در محدوده 0.1 درصد دنبال شد، این در حالی بود که هفته پیش‌تر بورس تهران رشد نیم درصدی را تجربه کرده بود.

ناظران اما از خوش‌بینی ادامه‌دار فعالان در هفته نیمه تعطیل بازار سهام خبر می‌دهند. از دید آنان اگر چه ابهام‌های ارزی می‌تواند روی عملکرد ماهانه شرکت‌ها تاثیرگذار باشد اما قریب به اتفاق سهامداران نسبت به تصمیم نهایی سیاست‌گذار خوش‌بین هستند. عده‌ای هم با اشاره به نیمه تعطیل بودن بازار از خروج سهامداران در این هفته و افت شاخص کل خبر می‌دهند.

البته روند دادوستدها همچنان متاثر از بحث ابهام‌های ارزی هم تراز با گزارش عملکرد شرکت‌ها و اخبار پیرامون مذاکرات معاهده توافق هسته‌ای پیگیری می‌شود.

برای اطلاع از آنچه گذشت، رویدادهای مهم هفته گذشته را دوباره مرور می‌کنیم:

  • نخستین روز/ شنبه: روز ابتدایی هفته جاری با دلگرمی سهامداران پیگیری شد؛ شاخص کل 4 دهم درصد افزایش یافت، «فولاد» در صدر نشست و سنگ آهنی‌ها همچون گل‌گهر عرض اندام کردند. در این روز اما گزارش عملکرد ماهانه (اردیبهشت‌ماه) «شپدیس» با محور موضوعی تاثیر سیاست ارزی بر عملکرد پتروشیمی پردیس منتشر شد. البته جدیدترین مصوبه‌های مجامع از نگاه صاحبان سهام در 4 مجموعه «سخزر»، «سبهان»، «وامید» و «کفرا» نیز مورد بررسی قرار گرفت.