جزییات اقدام‌های مدیریت بازار ارز منتشر شد

ضوابط بسته گارانتی ثبات دلار

01:23 - 1400/01/18
ضوابط اجرایی بسته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در سه بخش «انتشار گواهی سپرده ریالی»، «گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز» و «پیش فروش سکه بهار آزادی» ابلاغ شد. پیش‌تر بانک مرکزی از آغاز به کار سامانه ارزی از امروز هم خبر داده بود. ناظران معتقدند: بسته ارائه شده سیاست‌گذار پولی اگر چه به مثابه گارانتی ثبات بازار تلقی می‌شود اما بسته ضد التهاب باید مکمل‌هایی را هم در نظر گیرد.
ضوابط بسته گارانتی ثبات دلار

سیاست‌گذار پولی که از روز چهارشنبه هفته گذشته با دستگیری دلالان و بستن برخی صرافی‌ها توانسته بود با سرکوب نرخ ارز از التهاب بازار بکاهد، اقدام‌های مدیریت ارز را در جهت تداوم ثبات بازار ارز در سه راهکار تعیین و از امروز جزییات آن را اعلام کرد.

بانک مرکزی در اطلاعیه جدید خود که امروز روی سایت رسمی این نهاد قرار گرفت، اعلام کرد: در راستای ایجاد اطمینان در فعالان بازار درخصوص توانمندی مجموعه اقتصادی نسبت به ایجاد آرامش و تامین ارز خارجی مورد نیاز، در یک بسته 3 راهکار «انتشار اوراق گواهی سپرده»، «اوراق گواهی مبتنی بر ارز» و «طرح پیش فروش سکه بهار آزادی با عاملیت بانک ملی» را اتخاذ کرد. بر مبنای اطلاعیه مزبور بدین ترتیب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری نسبت به اجرایی کردن انتشار ابزارهای مالی از امروز؛ ۲۸ بهمن طبق بخشنامه بانک مرکزی اقدام می‌کنند.

در همین حال مسعود رحیمی؛ مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی اعلام کرد:‌ پیش فروش سکه از امروز با قیمت‌های جدید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در دوره زمانی ۶ ماهه و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای بازه زمانی یکساله آغاز می‌شود. در طرح پیش فروش سکه متقاضی، علاوه بر این مبالغ، پولی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازد. تحلیل‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد پیش فروش سکه حاکی از این موضوع است که با اتخاذ تدابیری امکان کسب بازدهی بدون ریسک و بالاتر از حالت معمول وجود دارد. برای جزییات بیش‌تر در این‌باره به تحلیل امروز با عنوان «گزینه مغفول پیش‌فروش سکه» توجه کنید.

این در حالی است که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد امروز مردم استقبال خوبی از طرح اوراق 20 درصدی کردن و مراجعه‌ها برای اوراق قابل توجه بوده و استقبال برای خرید سکه نیز رو به افزایش هست. البته گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که این اتفاق‌ها می‌تواند نشانگر احتمالی افزایش نرخ سودبانکی باشد.

مهدی پور قاضی؛ رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در این باره اعتقاد دارد: بانک مرکزی به طور ضمنی با افزایش سود سپرده‌های بانکی موافقت کرده است. از دید وی فروش اوراق مشارکتی 20 درصدی که از سوی دولت اعلام شده است یک علامت مثبت به بانک‌ها است که نرخ بهره را بالا ببرند.

جزییات بسته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز

پیش‌‌تر در «دنیای بورس» خواندید: گارانتی ثبات بازار دلار