شاخص کل بورس تهران یازده ماه درجا زد!/ عقب‌ماندگی 46 درصدی سهام به نسبت طلا!

14:02 - 1403/02/03
بازار سهام روز دوم اردیبهشت ماه با بازگشت شاخص کل به سقف تاریخی یازده ماهه همراه بود. بازدهی نزدیک به صفر شاخص کل در این یازده ماهه در حالی به ثبت رسیده که قیمت طلا 46 درصد افزایش داشته است.

بازار سهام روز گذشته با فتح تراز 2 میلیون و 300 هزار واحدی شاخص کل پس از یازده ماه همراه بود. شاخص کل بورس تهران آخرین بار در روز ششم خرداد ماه سال 1402 در کانال 2 میلیون و 300 هزار واحدی قرار داشت. شاخص کل بورس تهران در بازه زمانی یازده ماهه ششم خرداد 1402 تا دومم اردیبهشت ماه 1403 تقریبا صفر درصد بازدهی داشته است. شاخص هم‌وزن در همین بازه زمانی شاهد کاهش تراز و بازدهی منفی 3.5 درصدی بوده است.

با توجه به تورم مصرف کننده در این مدت، درجا زدن شاخص‌های سهامی موجب شده تا بازدهی سهام از سبد‌های کالایی مصرفی و حتی سود سپرده بدون ریسک بانکی نیز کمتر باشد.

قیمت طلا در ششم خرداد ماه سال گذشته 2 میلیون و 523 هزار و 600 تومان به ازای هر گرم بوده که در دوم اردیبهشت ماه امسال با 46.1 درصد رشد به 3 میلیون و 686 هزار و 700 تومان رسیده است. پس از طلا نیز بازار سکه امامی با 39.6 درصد افزایش قیمت بازدهی قابل توجهی داشته است. خودرو و تتر نیز در بازه‌ی 26 تا 24 درصد افزایش قیمت داشتند و حتی سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های بدون ریسک نیز بیش از 18 درصد بازدهی داشتند.

نکته قابل توجه دیگر نیز این است که شاخص کل بورس تهران از تراز 16 اردیبهشت ماه سال قبل خود نیز که 2 میلیون و 535 هزار و 236 واحد بود؛ همچنان 8.8 درصد عقب است. درجا زدن شاخص کل با توجه به تورم مصرف کننده این روز‌های اقتصاد کشور تنها به معنی بازدهی صفر نیست؛ بلکه عدم النفع استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر را نیز در خود جای داده است.

پیش‌بینی دلار بعد از سیل دبی و پایان تنش سیاسی

برخی از تحلیل‌گران بازار سهام معتقدند که بورس تهران با توجه به درجا زدن شاخص‌های سهامی پتانسیل رشد قیمتی بالایی دارد. از سوی دیگر نیز با بررسی بلند مدت بازدهی بازارهای سرمایه‌ای در می‌یابیم که شاخص کل بورس تهران یکی از بالاترین بازدهی‌ها را در میان بازار‌های سرمایه‌ای داشته است.

شاخص کل بورس تهران یازده ماه درجا زد!/ عقب‌ماندگی 46 درصدی سهام به نسبت طلا!18