بررسی بازدهی ۳۰ صنعت بزرگ بورس تهران در فروردین ماه ۱۴۰۳؛

صعود شیمیایی‌ها و افت خودروسازان!/ نقشه بازدهی صنایع بورسی در فروردین 1403

16:43 - 1403/02/02
بورس تهران در فروردین ماه 1403 شاهد پیشتازی شاخص صنعت محصولات شیمیایی و ریزش تراز قابل توجه شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات بود.

بازار سهام در فروردین ماه امسال چالش‌های خاصی را متحمل شد که باعث نوسانات قیمتی متفاوت و کاملا خلاف جهت، در بازه‌های زمانی کوتاه مدت می‌شد. روند شاخص‌ها در فروردین ماه نشان می‌دهد که ریسک معاملات سهام بالا بوده و نوسان گیرانی که مدیریت ریسک مناسبی داشتند؛ توانستند بازدهی مناسبی به دست آورند. از سوی دیگر نیز معاملات سهام با مدیریت ریسک نامناسب در این بازه زمانی موجب زیان قابل توجهی به برخی از معامله‌گران شده است.

بازار سهام در آخرین روز‌های اسفند 1402 شاهد حمایت کد‌های حقیقی از شاخص کل بود و شروع سال 1403 با روند صعودی شاخص‌های سهامی همراه بود. هفته دوم فروردین ماه روند صعودی ابتدای سال به سرعت وارد اصلاح شد. سومین هفته فروردین ماه با موج صعودی جدید به واسطه اخبار نرخ تسعیر ارز بانک‌ها همراه شد اما در اولین روز از آخرین هفته فروردین ماه، با افزایش تنش‌های خاورمیانه، شاهد ریزش قیمت یک دست بازار سهام بودیم و پس از آن چهار روز معاملاتی را با محدودیت قیمتی یک درصدی پشت سر گذاشتیم.

بازار خودرو در اولین پیچ 1403

درخشش محصولات شیمیایی و کسادی بازار خودروسازان!

بازدهی شاخص 30 صنعت بزرگ بورس تهران در کنار عملکرد شاخص کل و هم‌وزن نشان می‌دهد که شاخص 7 صنعت بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل داشتند و شاخص 6 صنعت دیگر نیز بازدهی در میان شاخص کل و هم‌وزن به ثبت رساندند. شاخص صنعت محصولات شیمیایی با 4.5 درصد رشد تراز بیشترین بازدهی را در میان 30 صنعت اصلی بورس تهران به ثبت رساند و شاخص صنعت فلزات اساسی با 2.5 درصد و شاخص صنعت سیمان با 2.4 درصد بازدهی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

صعود شیمیایی‌ها و افت خودروسازان!/ نقشه بازدهی صنایع بورسی در فروردین 140312

قسمت سوم تراز / آنچه از چشم سیاستگذار جا می‌ماند

شاخص صنایع سرمایه‌گذاری‌ها، فرآورده‌های نفتی، انبوه‌سازی و بانک‌ها ریزشی کمتر از شاخص هم‌وزن داشتند ولی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل بورس تهران داشتند. از سوی دیگر نیز، شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات با ریزش تراز 7.1 درصدی کمترین بازدهی را در میان این 30 صنعت در فروردین ماه به ثبت رساند و پس از آن شاخص صنایع محصولات فلزی، استخراج کانه‌های غیرفلزی و اطلاعات و ارتباطات؛ به ترتیب با ریزش تراز 6.5 درصدی، 6.5 درصدی و 6.3 درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بیشترین بازدهی شاخص صنایع در اسفند ماه سال گذشته به ترتیب برای صنایع فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی به ثبت رسیده بود.