صعود پلیمرها با حمایت نفتا / رونق رینگ پتروشیمی

16:18 - 1402/12/20
محصولات پلیمری و شیمایی در بازار جهانی در مسیر رشد نرخ نوسان دارند؛ احتمال رشد قیمت‌های پایه در میان مدت با حمایت سیگنال ارزی و سیگنال افزایش بهای جهانی، متقاضیان را برای خرید پیش از موعد ترغیب می‌کند و نتیجه آن در رشد حجم معاملات در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مشهود است.

احتمال رشد قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی به رونق رینگ محصولات پتروشیمی ظرف هفته‌های پایانی سال 1402 انجامید، به نحوی که در هفته منتهی به روز جمعه هجدهم اسفند ماه بالغ بر 111 هزار و 600 تن محصول پلیمری و 43 هزار و 800 تن محصول شیمیایی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد.

نفتا حامی صعود نرخ پلیمرها

نفتا به‌عنوان یکی از فرآورده‌های نفتی به‌عنوان خوراک بسیاری از واحدهای پلیمری به مصرف می‌رسد؛ بنابراین قیمت اغلب محصولات پلیمری با آن نوسانی همگرا دارد و افزایش یا کاهش بهای آن می‌تواند به روند تغییر قیمت محصولات پلیمری در بازار جهانی را در میان مدت، جهت‌دهی کند. ظرف هفته منتهی به روز جمعه هجدهم اسفند ماه هر تن نفتا فوب خلیج فارس با نرخ 660 دلار به ازای هر تن معامله شد. این رقم نسبت به بهای فروش هر تن از این محصول فوب خلیج فارس ظرف هفته قبل رشدی 20 دلاری داشت. همچنین نفتا ظرف هفته‌های سپری شده از سال 1402 منتهی به روز  18 اسفند با میانگین نرخ 590 دلاری معامله شده است. بنابراین در شرایط کنونی نفتا 11.8 درصد بالاتر از میانگین بهای سالانه به فروش می‌رود. صعود مستمر بهای نفتا ظرف بازه سالانه، حامی رشد قیمت‌های پایه بود.

پیش‌بینی افزایش قیمت‌های پایه در میان مدت باعث می‌شود تا متقاضیان بیشتری در صدد خرید محصولات پلیمری و شیمیایی برآیند. این موضوع خود را در افزایش فروش در رینگ فیزیکی این محصولات نمایان می‌کند.

رشد حجم معاملات

ظرف هفته منتهی به روز جمعه هجدهم اسفند ماه بالغ بر 119 هزار و 622 تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ میزان تقاضای ثبت شده در این رینگ برابر 169 هزار و 800 تن بود و در نهایت 111 هزار و 678 تن محصول پلیمری از این رینگ  مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در این بازه هفتگی بالغ بر 61 هزار و 539 تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 47 هزار و 959 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 43 هزار و 867 تن محصول از این بازار انجامید. این رقم بیشترین حجم فروش محصولات شیمیایی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران پس از تابستان امسال بود.