ناامیدی کامودیتی‌ها از داده‌های اقتصادی اژدهای زرد

15:46 - 1402/12/09
بازارهای کالایی با محوریت بازار فلزات در میانه سیگنال‌های متناقض از داده‌های اقتصادی چین و آمریکا در تلاطم هستند. در حالی که عقبگرد شاخص دلار آمریکا از رشد بهای کامودیتی‌ها حمایت می‌کند؛ شاخص PMI چین فعالان بازارهای کالایی را ناامید کرده است. در این شرایط کاهش انتشار اوراق قرضه در چین ظرف 2 ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه قبل نیز سیگنالی منفی برای کامودیتی‌ها به همراه داشته است.

تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز به بهبود وضعیت تولید در چین برای ماه فوریه امیدی ندارند و این موضوع باعث شده تا بازار فلزات با سیگنال کاهشی مواجه شود. 

 

PMI چین حامی بازارهای کالایی نیست

تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه فوریه را در بازه رکود پیش‌بینی کردند؛ در حالی که میزان شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه ژانویه سال گذشته برابر 49.2 واحد بود؛ این شاخص برای ماه فوریه برابر 49.1 واحد اعلام شد. به این ترتیب اقتصاددانان نه‌تنها امیدی به بهبود وضعیت تولیدکنندگان چینی در ماه جاری ندارند که حتی انتظار دارند که تولیدکنندگان چینی با بدتر شدن وضعیت در بازه ماهانه مواجه شوند.

انتشار این پیش‌بینی منفی از وضعیت تولیدکنندگان چینی سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی با محوریت بازار فلزات به همراه داشت.

همچنین تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز شاخص مدیران خرید Caixin چین برای ماه فوریه را برابر 50.8 واحد پیش‌بینی کردند؛ اگرچه این شاخص در فاز رونق اعلام شد، اما از میزان آن نسبت به ماه قبل برابر 0.1 واحد کاسته شد. شاخص مدیران خرید Caixin چین عمدتا بر صنایع متوسط و کوچکی که در مناطق ساحلی قرار دارند، اخذ می‌شود، این صنایع عمدتا صادرات محور هستند. به این ترتیب اگرچه پیش‌بینی شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید چین در فاز رونق اعلام شد، اما از میزان آن نسبت به ماه قبل کاسته شد؛ درواقع اقتصاددانان نسبت به حفظ وضعیت صنایع صادرات محور چینی همچنان با دیده تردید می‌نگرند. اعلام شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید چین در فاز رونق امیدوارکننده است؛ اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که عمده صنایع چینی تامین‌کننده بازار داخلی این کشور هستند؛ صنایع صادرات‌محور به مراتب نقشی محدودتر در اقتصاد چین ایفا می‌کنند.

عقبگرد شاخص دلار به سود کالایی‌ها تمام شد

شاخص دلار آمریکا ظرف روز دوشنبه 26 فوریه و ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه 27 فوریه در مسیر کاهش ارزش قدم برداشت؛ به نحوی که تا میانه روز 27 فوریه به 103.6 واحد عقب نشست. عقبگرد شاخص دلار آمریکا سیگنالی افزایشی برای بازارهای کالایی به همراه داشت. کاهش شاخص دلار آمریکا، نرخ دلاری کامودیتی‌ها را برای متقاضیانی دارای سایر ارزها ارزان می‌کند و به این ترتیب امکان خرید بیشتری برای آن‌ها فراهم می‌کند. در عین حال در پی افت ارزش شاخص دلار آمریکا سرمایه‌گذاران وارد دارایی‌های پرریسک‌تر نظیر کامودیتی‌ها شده و این موضوع نیز به تقیوت بازارهای کالایی می‌انجامد. در شرایطی که سیگنال‌های بخش تولید چین، به زیان بازارهای کالایی است، عقبگرد شاخص دلار به تقویت بهای کامودیتی‌ها می‌انجامد.

دولت‌ چین وارد عمل می‌شوند؟

ظرف هفته‌های اخیر دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور محرک‌های جدید به تصویب رساند؛ کاهش نرخ بهره 5 ساله و انتشار اوراق قرضه از جمله حمایت‌های مالی دولت این کشور از رشد اقتصادی چین بود که سیگنالی مثبت برای بازارهای کالایی به همراه داشت.

با این وجود داده‌های بلومبرگ از آن حکایت دارد که میزان فروش اوراق قرضه توسط دولت‌های محلی چین ظرف 2 ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه قبل کاهشی قابل توجه داشته است. انتشار این داده سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی به همراه دارد چرا که نشان می‌دهد دولت‌های محلی چین در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در سال جاری میلادی چندان موفق نبوده‌اند.

به گزارش بلومبرگ در هشت هفته نخست سال جاری میلادی اوراق قرضه جدیدی که توسط دولت‌های محلی به فروش رفته، 56 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2023 بوده است.

با این وجود دینگ شوانگ به عنوان یک اقتصاددان معتقد است: عرضه آهسته‌تر اوراق قرضه محلی نشان می‌دهد که احتمال حمایت بیشتر از سوی دولت مرکزی برای پر کردن شکاف سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت.

دولت مرکزی چین منابع مالی کافی برای تامین مالی را دارد. اما باید دید که در شرایط کنونی و برای تحریک اقتصاد به سراغ آزادسازی بخشی از منابع مالی خود میر‌ود یا خیر.