خط و نشان برای معامله‌گران پتروشیمیایی

13:45 - 1400/01/25
 سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تخلفات قابل پیگیری خرید، فروش و واگذاری محصولات پتروشیمی را اعلام کرده است.

براین اساس هرگونه خرید، فروش و جایگزینی محصول‌های پتروشیمی فوق الذکر از بورس در بازار و سایت‌های اینترنی و فضای مجازی و همچنین حمل اولیه خریداری شده به محلی غیر از نشانی کارخانه مندرج در پروانه بهره برداری ممنوع است. در صورتی که فروشنده مجتمع پتروشیمی و یا صنایع پایین دستی و خریدار دلال یا واسطه تشخیص داده شود طبق ماده (۱۷) قانون تعزیرات حکومتی کالا در اختیار اشخاص غیر واجد شرایط جهت فروش قرار گرفته بر مجازات فروشنده، خریدار کالا نیز تخلف است.

در صورتی که فروشنده مجتمع پتروشیمی و یا صنایع پایین دستی و خریدار نا معلوم و یا واحد تولیدی مصرف کننده کالا برخلاف ضوابط(خارج از بورس) و شبکه‌های تغیین شده عرضه شده، بنابراین فروشنده مرتکب تخلف عرضه خارج از شبکه شده و چنانچه مستندات لازم دال بر فروش محصول  بالاتر از قیمت روز معامله در بورس کالا داشته باشد تخلف گرانفروشی نیز صورت گرفته است.

محصول‌های پتروشیمی با شرایط زیر داری ظن توزیع کالا برخلاف مقررات بوده و طبق ماده (۵) و (۱۷) قانون تعزیرات حکومتی قابل پیگرد است: 1. وجود کالا در انبارهای عمومی و یا خارج از واحد تولیدی 2. تفاوت نوع و مقدار محصول‌های خریداری شده از بورس کالا با مواد اولیه مصرفی واحد تولیدی. در صورت شناسایی واحدهایی که تعطیل و اقدام به عرضه خارج از شبکه محصول‌های مورد نظر کرده‌اند، ضمن پیگیری برای انسداد کد خرید کالا از بورس و عندالزوم ابطال پروانه بهره برداری نسبت به ارسال پرونده به اداره کل تعزیرات حکومتی استان اقدام شود.

خط و نشان برای معامله‌گران پتروشیمیایی11