تفاهم‌نامه ریلی آلمان‌ها با ایرانی‌ها

13:42 - 1400/01/25
مدیرعامل شرکت راه آهن شرقی بنیاد وابسته به بنیاد مستضعفان از امضای یاداشت تفاهم همکاری‌های فنی و مالی بین این شرکت و شرکت راه آهن آلمان در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی خبر داد.

علیرضا شیخ طاهری در جمع خبرنگاران با تایید امضای یادداشت تفاهم ایرانی‌ها و آلمانی‌ها تاکید کرد: اکنون 128 دستگاه واگن در اختیار ناوگان بن ریل است و در راستای توسعه این شرکت در نظر دارد 100 دستگاه واگن مسافری دیگر به ناوگان ریلی خود با استاداردهای بین المللی اضافه کند. به گفته وی واگن‌سازی پلور سبز قرارداد ساخت 50 دستگاه واگن مسافری منعقد شده که 28 دستگاه آن تحویل شده و 22 دستگاه آن در آینده تحویل شرکت راه آهن شرقی بنیاد می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت راه آهن شرقی بنیاد اظهار کرد: بن ریل اکنون 128 دستگاه واگن مسافری در اختیار دارد و در سال گذشته موفق شد یک میلیون و 700 هزار مسافر را در مسیرهای داخلی جابجا کند که پس از شرکت رجا، دومین شرکت حمل ونقل ریلی بود که توانست با ضریب اشغال 79 درصدی صندلی های خود که بیش از 12 درصد از متوسط ضریب اشغال صندلی قطارها در کشور بیشتر بود، مسافران خود را جابجا کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شرقی بنیاد وابسته به بنیاد مستضعفان با اشاره به ضرورت افزایش تعداد ناوگان ریلی این شرکت گفت: بن‌ریل در راستای توسعه ناوگان خود در نظر دارد 100 دستگاه واگن مسافری دیگر به ناوگان خود اضافه کند و اولویت نخست ما تامین واگن از سازندگان داخلی است. طبق برنامه ریزی‌های بنیاد مستضعفان باید تعداد واگن‌های مسافری این شرکت از 128 دستگاه کنونی به 250 واگن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های ریاست بنیاد مستضعفان و شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد از یک سال پیش برند بن‌ریل برای راه‌آهن شرقی بنیاد تاسیس و ثبت قانونی شد، گفت: اکنون 14 رام قطار این شرکت در شبکه ریلی کشور سیر می‌کنند؛ طوری که قیمت بلیت قطارهای بن ریل همواره 10 درصد کمتر از قیمت تعیین شده توسط راه آهن بوده است. قیمت یک دستگاه واگن مسافری در ایران 650 هزار یورو، قیمت واگن های چینی بین 700 تا 800 هزار یورو و واگن‌های ساخت کشورهای اروپایی بیش از 950 میلیون یورو است.