خانه‌های دوم مشمول مالیات می‌شوند؟

13:36 - 1400/01/25
 حامد مظاهریان؛ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بر این باور است: از دیدگاه سازمان امور مالیاتی خانه‌های دوم نیز جزو خانه‌های خالی محسوب شده و از این رو شامل اخذ مالیات از خردادماه خواهند شد.

خانه‌های دوم مشمول مالیات می‌شوند

نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 درحالی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که برای نخستین بار در کشور آمار خانه‌های دوم ارایه شده بود. بر اساس این آمار اکنون دو میلیون و 115 هزار واحد خانه‌ دوم در کشور وجود دارد که هفت درصد از کل خانه‌های موجود در شهرها و روستاها را شامل می‌شوند و تعداد این خانه‌ها در فاصله 90 تا 95 با رشد 200 درصدی مواجه شده است.

گزارش مرکز آمار ایران

بر اساس آمار مرکز آمار ایران، کل موجودی مسکن کشور بدون احتساب «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» و «اقامتگاه دوم دسته‌ای از خانوارهای کشور»، رقمی معادل 22 میلیون و 825 هزار و 46 واحد است که با احتساب این دو به رقم 27 میلیون و 528 هزار و 46 واحد مسکونی رسیده است. همچنین خانه‌های خالی هم در حدود 2.5 واحد است که در سال‌های گذشته با رشد مواجه بوده است.

وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای را برای شناسایی خانه‌های خالی در کشور طراحی کرده که البته هنوز رونمایی نشده است اما با کمک این سامانه قرار است تا مالیات از خانه‌های خالی اخذ شود. البته اخذ مالیات از خانه‌های خالی با توجه به نیاز مسکن به واحد مسکونی از سوی مجلسی‌ها نیز به تصویب رسیده و قرار است که بر اساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم از خانه‌هایی که دو سال خالی مانده‌اند مالیاتی معادل 50 درصد، سال سوم برابر و در سال چهارم به بعد 1.5 برابر قیمت واقعی اجاره مالیات اخذ شود.

نظر وزارت راه و شهرسازی

حامد مظاهریان؛ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: آمار خانه‌های دوم برای نخستین بار در کشور به صورت تفکیکی اعلام شد که بیش‌تر این خانه‌ها در شهرهای شمالی کشور و برای افراد متمکن است. به گفته وی از دیدگاه سازمان امور مالیاتی خانه‌های دوم نیز جزو خانه‌های خالی محسوب شده و از این رو شامل اخذ مالیات از خردادماه خواهند شد. از طرفی دو میلیون و 600 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که برآورد می‌شود رقمی معادل 200 میلیارد دلار برای آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته اما اکنون در بازار مسکن محبوس است. مظاهریان تاکید کرد: باید دید که آیا اخذ مالیات می‌تواند رشد خانه‌های خالی و دوم را متوقف کند؟ چرا که رقم این مالیات‌ها در مقابل ارزش خانه‌های لوکس و گران قیمت ناچیز است. وی زمان تحویل سامانه وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی را هم خردادماه و همزمان با اجرای اخذ مالیات عنوان کرد.