سقوط ملموس قیمت متانول

13:35 - 1400/01/25
قیمت متانول در این هفته به تبع افزایش سطح ذخایر به خصوص در بازار چین و تقاضای ضعیف از سوی این کشور و همچنین تضعیف قیمت نفت خام با افتی به میزان 15 تا 21 دلار در بازارهای آسیایی مواجه شد.
سقوط ملموس قیمت متانول

پلاتس:  در این هفته به تبع سقوط 7 درصدی قیمت متانول در معاملات آتی بازار ژنگژو قیمت این محصول در بازاره نقدی چین بیش از 9 درصد سقوط کرد. این روند قیمت در بازار صادراتی را نیز به شدت متاثر ساخت. بازار در حال حاضر در حال هضم افت قیمت نفت خام است و همین امر نیز فشار ملموسی را بر قیمت متانول وارد ساخته است. در عین حال عرضه قابل ملاحظه این محصول در چین نیز بازار را متزلزل ساخته است. هم اکنون برنامه تعمیر و نگهداری بسیاری از واحدهای تولید متانول در چین به پایان رسیده و این امر در کنار تقاضای نسبتا ضعیف این روزها،  قیمت را در سراشیی سقوط قرار داده است. در حال حاضر تقاضا از سوی واحدهای متانول به الفین به تبع کاهش یا منفی شدن حاشیه سود این واحدها افت ملموسی را پشت سر میگذارد. حاشیه سود تولید پلی اتیلن سبک خطی به منفی 114 دلار رسیده و این رقم برای پلی پروپیلن نیز در سطح 46 دلار قرار گرفته است. از اخبار شرکتی نیز می‌توان به ارائه پیشنهاد فروش یک محموله 30 هزا تنی از سوی پتروشیمی فناوران با پریمیوم 7 تا 7/5 درصد سی اف آر هند اشاره کرد که البته این پیشنهاد نتوانست نظر مشتریان را به خود جلب کند چرا که خریداران تنها مایل به قبول پریمیومی به میزان 3 تا حداکثر 5 درصد بودند.

بر این اساس قیمت هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 18 دلاری در طول هفته به 267 دلار رسید. قیمت در بازار داخلی این کشور نیز 230 یوان کاهش یافت. در تایوان نیز قیمت به میزان 20 دلار پایین آمد و در سطح 280 دلار قرار گرفت. این محصول در قراردادهای جنوب شرق آسیا 15 دلار ارزان شد و قیمت 294 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت نسبت به هفته گذشته 21 دلار پایین آمد. قیمت در کره جنوبی در سطح 293 دلار گزارش می‌شود. در بازار هند نیز شاهد سقوط 19 دلاری متانول بودیم. این محصول در سطح 231 دلار معامله شده است.