مدیرعامل تاپیکو امروز در نشست خبری مطرح کرد

12 ماه تا تکمیل «ستاره»

13:34 - 1400/01/25
مدیرعامل تاپیکو با بیان این که فازهای دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود، گفت: بیشتر تجهیزات مورد نیاز این فازها خریداری و وارد کشور شده، این در حالی است که عبادله عبدالهی؛ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نیز چند روز پیش عنوان کرد: بعد از افتتاح فاز نخست فازهای 2 و 3 پالایشگاه در مدت 15 تا 16 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید که با تکمیل این پروژه روزانه ۳۷ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه می‌شود.
 12 ماه تا تکمیل «ستاره»

محمد حسن پیوندی در نشست خبری که به مناسبت افتتاح پالایش ستاره خلیج فارس برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌‌های این پالایشگاه اظهار کرد:  پالایشگاه ستاره خلیج فارس پروژه‌ای ملی از نظر قطع واردات بنزین و تولید در استاندردهای یورو4 است.

مشکل فروش حل شد

به گفته پیوندی کاندنسیت در دنیا بازار محدودی دارد و تنها 4 کشور ایران، قطر، استرالیا و امریکا  که مخازن عظیم گاز دارند، محصول‌های کاندنسیت در اختیار دارند. بنابراین محدودیت بازار یکی از مشکلات فروش آن است که با راه اندازی ستاره خلیج فارس مشکل فروش این محصول بر طرف شده است. در حال حاضر کشورهایی که از ایران کاندنسیت وارد می‌کنند تبدیل به بنزین و یا محصول‌های پتروشیمی کرده و دوباره به ایران می‌فرستند بنابراین با راه اندازی این پالابشگاه ایجاد ارزش افزدوه در کشور صورت می‌گیرد. ایران برای دسترسی به 25 میلیون متر مکعب گاز مجبور است به 40 هزار بشکه کاندنسیت هم دسترسی پیدا کند مصرف 9 فاز در این پالایشگاه یکی از دستاوردهای بزرگ برای توسعه صنعت گاز کشور است.

نبود قیر در پالایش ستاره خلیج فارس

مدیر عامل شرکت تاپیکو یادآور شد: با تکمیل فازهای 2 و3 پالایشگاه با توجه به اینکه پروژه ای ملی است، ما به دستاوردهای بزرگی دست می یابیم که به لحاظ ایجاد ارزش افزوده بسیار ارزشمند است. پیوندی در حالی از تکمیل فازهای دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال خبر داده که فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نیز چند روز پیش اعلام کرده بود: فازهای 2 و 3 پالایش در بازه زمانی 15 تا 16 ماه به بهره‌برداری می‌رسد.  وی با اشاره اینکه حداقل بودن تولید محصول‎های سنگین از جمله مشخصه‌‌‌‌های این پروژه است، گفت: محصول‌های سنگین در حداقل میزان تولید می‌شود، یعنی بر خلاف دیگر پالایشگاه‌ها تولید قیر نداریم و تولید نفت کوره بسیار پایین است و امیدواریم با تجربه ای که از این پالایشگاه بدست می آوریم، بتوانیم دیگر پالایشگاه ها را نیز بروز رسانی کنیم تا کیفیت بنزین بالا برود و مواد سنگین مثل نفت کوره و وکویوم باتون نیز کاهش یابد. پیوندی همچنین تاکید کرد: این پالایشگاه فرصتی به ما می‌دهد که در حاشیه محصول‌های پتروشیمی مثل اوره و امونیاک نیز تولید داشت.

تاپیکو برند می‌شود

پیوندی به نقش ساخت پالایشگاه‌ها برای جلوگیری از خام فروشی در کشور اشاره کرد و گفت: در نظر داریم توسعه سایر پالایشگاه‌های میعانات گازی مانند پالایشگاه‌های سیراف را نیز شتاب داده و فراورده‌های با کیفیتی مانند بنزین یورو 5 و پتروشیمی تولید کنیم. وی همچنین تاکید کرد: سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین (تاپیکو) در نظر دارند با توسعه واحدهای پالایشی و تولید بنزین، به عنوان یک برند وارد عرصه توزیع بنزین در کشور نیز شود.

بخش‌های پالایشگاه

براساس گزارش شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی پروژه احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در سال 1385 برای تصفیه میعانات گازی در سه فاز 120 هزار بشکه ای مجموعا با ظرفیت 360 هزار بشکه در دستور کار قرار گرفت. این پروژه شامل سه بخش 1- احداث خط لوله 36 اینچی به طول حدود 400 کیلومتر به منظور انتقال خوراک پالایشگاه از عسلویه به بندرعباس2- احداث آبگیر به منظور انتقال آب مورد نیاز پروژه از خلیج فارس 3- ایجاد سه واحد پالایشی 120 هزار بشکه ای میعانات گازی جهت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین، 13.5 میلیون لیتر نفتگاز، 3.3 میلیون لیتر نفت سفید با استاندارد یورو4 و 2 هزار تن گاز مایع در روز است.

تامین سرمایه ستاره

این گزارش می‌افزاید: در واحدهای فرآیندی که موضوعیت اصلی پالایشگاه است کلِ پیشرفت طرح تا مرداد 92 کمتر از 48 درصد، میزان پیشرفت فیزیکی برای فاز اول حدود 44 درصد و در بخش تولید آب، برق و بخار حدود 62 درصد بوده است که با پیشرفت 75 درصدی اعلام شده که یک عدد کاملا غیر واقعی است، در تناقض است. میزان سرمایه جذب شده تا مرداد سال 92 در بخش واحدهای فرآیندی 1230 میلیون یورو و در بخش غیر فرآیندی حدود 740 میلیون یورو بوده و در ابتدای سال 96 هزینه های انجام شده در واحد فرآیندی بیش از 2500 میلیون یورو و در بخش های غیرفرآیندی بیش از 870 میلیون یورو بوده است.

پیشرفت پروژه

در حال حاضر و با راه اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس که از پیشرفت بیش از 97 درصدی برخوردار است، درصد پیشرفت فیزیکی واحدهای فرآیندی کل پروژه بیش از 90 درصد است که مبین پیشرفت فیزیکی 43 درصدی پروژه از مردادماه سال 92 تاکنون است. میزان نصب تجهیزات پالایشگاه در مرداد ماه سال 92 حدود 9600 تن از 74000 هزار تن تجهیزات مورد نیاز بوده است که مبین عملکردی حدود کمتر از 13 درصد و در بخش نصب تجهیزات دوار نیز از 6600 تن حجم برآوردی صرفا 70 تن نصب شده بود که بیانگر عملکرد حدود یک درصد است.

خودکفایی بنزین

بخش پایانی گزارش پخش و پالایش تاکید کرده: در خصوص بحث خودکفایی در تولید بنزین و بی نیازی از واردات این فرآورده استراتژیک به عنوان یکی از ارکان برنامه وزارت نفت ذکر این نکته ضروری است که در سال 1392 میزان واردات بنزین سوپر برای جبران کمبود تولید، 3.5 میلیون لیتر در روز بوده که 5.6 میلیون لیتر در روز نیز ریفرمیت از پتروشیمی ها به عنوان اکتان افزا دریافت شده است که اواخر سال 92 و اوایل سال 93 با توجه به مصوبه هیات محترم دولت نسبت به قطع دریافت ریفرمیت پتروشیمی ها با توجه به معضلات زیست محیطی اقدام شد و اکنون این برنامه وزارت نفت نیز با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج و فازهای دو و سه آن تا پایان امسال محقق می‌شود.

  نمای کلی فرایند پالایش ستاره خلیج فارس 

 12 ماه تا تکمیل «ستاره»5

                                                                                                                                                     منبع: شرکت پخش و پالایش فرآورده‌‎های نفتی ایران