صادرات 175 میلیون دلاری صنعت دارو

13:24 - 1400/01/25
 رئیس سازمان غذا و دارو کل صادرات صنعت داروی کشور در همه حوزه‌ها را در 11 ماهه 1395 حدود 175 میلیون دلار اعلام کرد و در عین حال نسبت به ادامه فعالیت شرکت های داروسازی دولتی و شبه‌دولتی با روند کنونی هشدار داد.

عملکرد دارو در دولت یازدهم

فانا: رسول دیناروند در مراسم اختتامیه بیستمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور به عملکرد دولت یازدهم در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: در سال 92 حدودا 350 قلم کمبود دارویی داشتیم. مشکل دیگر هم افزایش شدید قیمت دارو در آن دوره بود. با این وجود در دولت یازدهم کمبود دارو هیچگاه از 30 قلم بیشتر نشده است. واردات دارو هم در این مدت افزایش نیافته است به‌طوریکه در سه سال گذشته حداقل 500 میلیون دلار واردات دارو هم کمتر نسبت به دوره مشابه قبل از آن بوده است، یعنی حدود 2000 میلیارد تومان کاهش واردات دارو. سهم داروهای تولیدی در بازار داخلی هم از نظر ارزش به 71 درصد افزایش یافته است. اما برنامه اصلی ما باید رسیدن به تراز مثبت تجاری باشد.

 واگذاری شرکت‌های دولتی

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کل صادرات صنعت داروی کشور در همه حوزه‌ها در 11 ماهه 1395 حدود 175 میلیون دلار بود، تصریح کرد: این در حالی است که واردات دارو در سال قبل به 1.1 میلیارد دلار رسید. در صورت مثبت شدن تراز تجاری دارو دستکم 25 درصد بازار صنعت داروی کشور توسعه می‌یابد. به گفته وی عمده تولید داروی کشور در حال حاضر در اختیار شرکت‌های شبه‌دولتی و دولتی است. ما نمی‌توانیم به تراز مثبت تجاری در حوزه دارو برسیم، مگر اینکه این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند. بخش دولتی نمی‌تواند کاری کند. صنعت داروسازی تا زمانی که در اختیار بخش دولتی و شبه‌دولتی است، همین وضعیت بخور و نمیر فعلی را ادامه خواهد داد. سهم این شرکت‌ها نیز روزبه‌روز در بازار در حال کاهش است و بخش خصوصی در حال گرفتن سهم این شرکت‌ها است. بنابراین به نفع ماست که این شرکت‌ها را واگذار کنیم.