در نشست خبری مدیرعامل بالاست عنوان شد

نمای نزدیک‌تر از پروژه‌های «بالاس»

12:44 - 1400/01/25
 مدیرعامل شرکت بالاست امروز در جمع خبرنگاران پروژه‌های «بالاست» را تشریح کرد؛ براین اساس راه‌‌آهن خاف - هرات به ‌عنوان جزئی از خط راه‌‌آهن بین‌المللی ایران - افغانستان تقریبا تمام شده و عملیات زیرسازی قطعه 6 خط راه‌آهن میانه-تبریز در حال انجام است. پروژه 4 خطه تهران-کرج نیز احتمالا تا پایان فروردین ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. حجم ریالی 850 کیلومتر پروژه‌ ریلی در دست اجرا در بالاست‌ 800 میلیارد تومان برآورد شده است.
نمای نزدیک‌تر از پروژه‌های «بالاس»

ارزش 800 میلیارد تومانی پروژه‌ها

سیروس جعفری در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور در ساخت خط راه‌‌آهن بین‌المللی ایران-افغانستان،‌ اظهار کرد: خط راه‌‌آهن خاف-هرات به ‌عنوان جزئی از این پروژه تقریبا تمام شده و از نقطه صفر مرزی نیز عبور کرده است. خط راه‌آهن میانه-تبریز یکی دیگر از پروژه‌هاست که که کار اجرایی ان آغاز شده و عملیات زیرسازی قطعه 6 این طرح در حال انجام است.

پروژه 4 خطه تهران-کرج طرح دیگری بود که مدیرعامل بالاست از آن به‌عنوان یکی از پروژه‌های در دست ساخت اشاره کرد و گفت: این پروژه هم‌اکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احتمالا تا پایان فروردین ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وی با بیان این‌که 850 کیلومتر پروژه‌ ریلی در دست اجرا،‌ ریل‌گذاری و نگهداری داریم، درباره حجم ریالی این پروژه‌ها گفت: مجموع حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این پروژه‌ها 800 میلیارد تومان است که به صورت پیمانکاری انجام می‌شود.

تامین مستقیم ریل

جعفری درباره نحوه تامین ریل مورد نیاز برای پروژه‌ها گفت: ‌مقداری از ریل مورد نیاز را به‌صورت مستقیم و مقداری دیگر را از طریق کارفرما تامین می‌کنیم. وی از برنامه‌ریزی برای ورود 1500 واگن باری به‌عنوان یکی از برنامه‌های بلند مدت یاد کرد و با اشاره به برنده شدن در 3 پروژه راهسازی در کشورهای ازبکستان و افغانستان از شیوه پرداخت مطالبات در قالب اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی انتقاد کرد و گفت به دلیل عدم امکان دریافت به موقع و نقدی مطالبات دچار چالش‌های اساسی شده‌ایم. یکی از مصائب ما این است که کارفرماها به جای پول نقد به ما اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت می‌دهند.

25 درصدی اوراق مشارکت و اسناد خزانه

جعفری درباره اوراق بدهی می‌گوید: این اوراق مدت‌دار هستند و در یک بازه چند ساله قرار است که پرداخت شوند. با آن‌که این اوراق و اسناد دارای سودهای ماهانه و سه ماهه هستند اما کفاف هزینه‌های پیمانکاران را نمی‌دهند. وی با تاکید بر این‌که پیمانکاران برای اجرای پروژه‌ها نیازمند تزریق نقدینگی هستند و به همین دلیل هم چاره‌ای جز نقد کردن اوراق در بازار ندارند، گفت: این کار عملا به زیان پیمانکاران طلبکار از کارفرما تمام می‌شود، چراکه دیسکانت (تنزیل) این اوراق بسته به نوع آنها 15 تا 25 درصد است،‌ در واقع پیمانکاران 15 تا 25 درصد هزینه نقد کردن اوراق را پرداخت می‌کنند که این مسئله به زیان آنها تمام می‌شود.

طلب 120 میلیارد تومانی

مدیرعامل بالاست درباره اینکه چه میزان از راه‌آهن طلب دارید؟ اظهار کرد: 120 میلیارد تومان از راه‌آهن طلب داریم که البته همه شرکت‌های پیمانکاری دچار این مشکل هستند. به گفته وی بالاست دو ماه حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده البته عیدی به زودی به 1700 نفر شاغل در شرکت بالاست پرداخت می‌شود.

معرفی بالاست

شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن؛ بالاست وارد پروژه‌های روسازی،‌ابنیه، جاده‌سازی، ساختمان‌سازی و نگهداری ساختمان شده است. این شرکت با در اختیار داشتن 430 واگن باری شن کش و حمل مواد معدنی جزو شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور محسوب می‌شود.