برنامه پنج‌ساله نوسازی ناوگان «حکشتی»

12:43 - 1400/01/25
مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه با چهار پله صعود «حشکتی» به رتبه 19 جهان در سال‌جاری ارتقا یافته است، گفت: نوسازی و توسعه ناوگان از برنامه های اصلی این شرکت است؛ به طوریکه این مجموعه قصد دارد ظرف پنج سال آینده، برنامه نوسازی ناوگان کشتیرانی را اجرا کند.

نوسازی ناوگان

روابط عمومی کشتیرانی: به گفته محمد سعیدی به تدریج سن ناوگان کشتیرانی افزایش می‌یابد، بنابراین نوسازی و توسعه ناوگان از برنامه های اصلی این شرکت است؛ کشتیرانی قصد دارد ظرف پنج سال آینده، برنامه نوسازی ناوگان کشتیرانی را اجرا کند. وی با اشاره به قرارداد کشتیرانی برای خرید ناوگان دریایی با هیوندای کره جنوبی تصریح کرد: 9 سال پیش، قرارداد خرید 17 فروند کشتی با این شرکت منعقد شده بود و مبنای قرارداد نیز استفاده از فاینانس و منابع مالی خارجی نبود بلکه قرار بود منابع مالی آن از داخل ایران تامین شود. پس از اعمال تحریم ها و در شرایطی که 158 میلیون دلار به طرف کره ای پیش پرداخت شده بود، اجرای این قرارداد متوقف شد. بعد از لغو تحریم ها، به دنبال زنده کردن این پیش پرداخت بودیم تا اجازه ندهیم موضوع به محاکم داوری بین المللی کشیده شود.

پایان مذاکرات با طرف کره‌ای

به باور وی هیوندای ادعای ضرر و زیان زیادی داشت، با این استدلال که ما نتوانسته ایم قسط های بعدی خود را پرداخت کنیم و در راه حل بعدی، رسیدن به توافقی جدید با شرایطی جدید بود که این روش به نتیجه رسید و مبلغ قبلی پرداخت شده را مبنای پیش پرداخت قرار دادیم. گزارش‌ها نشان می‌دهد در این قرارداد شرکت هیوندای حسن نیت خوبی نشان داد و در یک سال و دو ماه مذاکرات فشرده به تفاهم خوبی با طرف ایرانی رسید. ضمن اینکه مبلغ پیش پرداخت احیا شد و طرفین تعهد دادند از ادامه طرح موضوع در محاکم بین المللی انصراف دهند.

زمان‌بندی تحویل کشتی‌ها

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: ما توانستیم 35 درصد تخفیف بگیریم و بر اساس نیاز روز تعداد شناورها را از 17 به 10 فروند کاهش دادیم و با این سفارش‌ها در عمل وارد عرصه کشتی های مگاسایز غول پیکر شدیم. این در حالی است که  نخستین تامین مالی خارجی (فاینانس) بعد از 9 سال از طریق این قرارداد فراهم شد و کشتیرانی توانست با توافق با شرکت هیوندای عملا همان مبلغی را که قبلا پرداخت کرده بود، به عنوان پیش پرداخت تعریف و 80 درصد باقیمانده را از طریق بانک‌های کره‌‎ای فاینانس بگیرد. در حال حاضر این کشتی‌ها درحال ساخت است و در پایان سال 96 و ابتدای سال 97 نخستین فروند آن به ایران تحویل می‌شود و به فاصله هر یک ماه یک شناور در اختیار کشتیرانی ایران قرار می‌گیرد. کشتیرانی اکنون 155 فروند کشتی دارد که با این 10 فروند جدید سفارش داده شده، به 165 فروند کشتی خواهد رسید.