درآمد بانک‌ها به روایت مدیرعامل «وتجارت»

12:41 - 1400/01/25
 در حال حاضر بیشتر درآمد ‌بانک‌ها از سود دادوستدها در بورس و سایر فعالیت‌های اقتصادی است و کارمزدها رقم اندک درامد بانک‌ها را به خود اختصاص داده است.

ایلنا: محمدابراهیم مقدم نودهی؛ مدیرعامل بانک‌تجارت در پاسخ به این پرسش که چرا عمده درآمد بانک‌ها از محل فعالیت‌های غیرعملیاتی بانکی است و بانک‌ها از طریق فعالیت در عملیات بانکداری و دریافت کامزد بابت ارائه خدمات بانکی به کسب درآمد نمی‌پردازند؟ اظهار کرد: بیشتر کامزدهای ما در گذشته بابت ارائه خدمات بانکی در حوزه بین الملل کسب می‌شد اما در مقابل اخذ کامزدهای داخلی با محدودیت‌هایی از سوی بانک مرکزی همراه بود به گونه‌ای که کارمزدها باید براساس همان ارقام اعلامی از سوی بانک مرکزی اخذ شود. به گفته وی در سال‌های گذشته بانک‌ها هزینه زیادی برای پیاده‌سازی فرهنگ بانکداری الکترونیک در کشور انجام دادند تا بتوانند زیرساخت‌های آن را فراهم کنند و برای این منظور تجهیزات بسیاری را وارد کشور کردند.

مقدم تاکید می‌کند: بانک مرکزی نیز در این مدت هزینه زیادی را بابت ارتباط پرداخت‌های بین بانکی و ارتباطات الکترونیک انجام داد اما هم اکنون شرایط کشور برای دریافت کارمزدها فراهم نشده است. به باور مقدم در حال حاضر بیشتر درآمد ‌بانک‌ها از سود معاملات در بورس و سایر فعالیت‌های اقتصادی است و کارمزدها رقم اندکی درآمد بانک‌ها را به خود اختصاص داده است. البته علاوه بر آن، در تمام دنیا از طریق دریافت کارمزدها درآمد کسب می‌شود و در عوض نرخ تسهیلات پایین است. وی تصریح کرد: موضوع دریافت کارمزد در کشور ما با مخالفت‌هایی همراه است. سال گذشته که موضوع دریافت بیشتر کارمزد مطرح شد مجلس با آن مخالفت کرد. به باور مدیرعامل بانک تجارت این مسئله باید اصلاح شود.