حضور «فارس» در 2 پروژه بالادستی

12:34 - 1400/01/25
70 درصد طرح‌های توسعه‌ای کشور به ارزش ۶.۲ میلیارد یورو از سوی هلدینگ خلیج فارس در حال ساخت است . این مجموعه به دنبال ورود به پروژه‌های بالادست نفتی همانند «بیدبلند ۲»؛ تامین‌کننده خوراک پتروشیمی گچساران و «NGL 3200»؛ تامین‌کننده خوراک بندرامام است.

روابط عمومی خلیج فارس: مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در مورد روند رو به رشد شرکت هلدینگ خلیج فارس می‌گوید: از نیمه دوم سال ۹۲ یک برنامه پنج ساله طراحی کردیم که براساس آن تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت و هر سال برنامه‌های از پیش تعیین شده را پیگیری می‌کنیم. در زمینه تولید «فارس» از ۶۸ درصد اسمی در طراحی به ۷۲ درصد اسمی تولید دست یافتیم که تا پایان برنامه پنج ساله به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

70 درصد طرح‌های توسعه

به گفته عادل نژاد سلیم حدود ۷۰ درصد طرح‌های توسعه‌ای کشور در زمینه صنعت پتروشیمی در هلدینگ خلیج فارس است؛ به طوری که در حال حاضر ۶.۲ میلیارد یورو ارزش پروژه‌های در دست توسعه هلدینگ خلیج فارس است که در پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید

پروژه‌های بالادست

وی درباره پروژه‌های بالادست خلیج فارس می‌گوید: اقدام دیگر هلدینگ خلیج فارس ورود به پروژه‌های بالادست نفت مانند «بیدبلند ۲» است که تامین‌کننده خوراک ۵ پروژه دیگر مثل پتروشیمی گچساران و پروژه‌های دیگر پایین دستی است. این پروژه چهار سال متوقف شده بود که با کمک وزیر نفت به مجموعه هلدینگ خلیج فارس واگذار شد و در حال حاضر ۴۵ درصد آن تکمیل شده است. پروژه دیگر در بخش بالادست NGL 3200 است که تامین‌کننده خوراک پتروشیمی بندر امام خواهد بود که این طرح نیز به هلدینگ خلیج فارس واگذار شده است و در مجموع در آینده نزدیک ۱۵ میلیون تن ظرفیت تولید هلدینگ افزایش خواهد یافت. یعنی با راه‌اندازی پروژه‌های در دست اقدام ظرفیت خلیج فارس از ۲۵ میلیون تن به ۴۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

رتبه گزارش ICIS

نژاد سلیم در مورد جایگاه شرکت در رتبه بندی جهانی گفت: بر اساس گزارش ICIS که شرکت های جهانی را رتبه بندی می‌کند در حال حاضر رتبه قابل قبولی برای شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس معرفی کرده اما چشم انداز «فارس» برای آینده رتبه ده جهانی در ICIS است.