قیر ایران به هند می‌رود

12:22 - 1400/01/25
مدیرعامل بورس کالای ایران از توافق با هند برای صادرات قیر از طریق بورس کالا خبر داد و گفت: در صورت عرضه این ماده نفتی از طریق بورس کالا می‌توان کیفیت و قیمت آن را مدیریت کرد.

توافق با هند

حامد سلطانی‌نژاد درباره جزییات فروش قیر ایران در هند از طریق بورس‌های کالایی می‌گوید: قیر ایران از طریق پروتکلی که بین 2 بورس نهایی می شود، فروخته می‌شود. بدین ترتیب، کسی که بخواهد قیر بخرد می‌تواند در بورس هند به طور مستقیم تابلو بورس کالای ایران را ببیند و از همانجا به خرید اقدام کند. وی درباره زمان‌بندی اجرای این طرح اظهار کرد: در نظر داریم به زودی توافقنامه‌ای در این باره با هند امضا کنیم که البته اجرای آن چند مرحله خواهد داشت.

چالش‌ها با هند

مدیرعامل بورس کالای ایران به مشکلات پیش روی اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مقررات هند اجازه نمی‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی وارد بورس آن‌ها شوند که دهلی نو باید این موضوع را رفع کند. این در حالی است که برای همکاری با هند مشکل نقل و انتقال پول نیز وجود دارد. چالش دیگر، اصرار هند برای استفاده از روپیه (واحد پول هند) در این مبادلات است اما بورس کالا در نظر دارد از واحدهای پولی معتبرتر مانند یورو استفاده کند.