نهایی شدن طرح توسعه «فولاد» و «هرمز»

12:21 - 1400/01/25
 رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران علاوه بر طرح مساله مربوط به جذب مشاور خارجی برای بخش محیط زیست در معادن، از نهایی شدن قراردادهای طرح توسعه «فولاد هرمزگان» و «فولاد مبارکه» خبر داد. مهدی کرباسیان همچنین اعلام کرد: برای مهدی آباد یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که در هفته‌های آینده قرارداد آن امضا می‌شود.

ایمیدرو: مهدی کرباسیان از ورود مشاوران بین المللی محیط زیست از کشورهای مختلف در برخی پروژه های معدنی خبر داد و اظهار کرد: در مورد بندر پارسیان که به زودی طرح آن آماده احداث می‌شود، به تازگی با تفاهم با سازمان محیط زیست یک مشاور محیط زیست از نروژ جذب کرده‌ایم.

وی در خصوص فاینانس‌های حوزه معدن که در چند ماه اخیر گشایش شده‌اند، گفت: خوشبختانه ایمیدرو 1.8 میلیارد یورو فاینانس در حوزه فولاد استفاده کرد؛ ضمن اینکه در طرح «آلومینیوم جنوب» نیز یک میلیارد از طرح فاینانس چین استفاده شده است. به گفته وی به تازگی نیز دو تا سه قرارداد برای طرح توسعه «فولاد هرمزگان» و «فولاد مبارکه» نهایی شده است که در آینده نزدیک جزئیات آن نیز اعلام خواهد شد. کرباسیان ابراز امیدواری کرد تا پایان سال در خور و بیابانک و در کنار مجتمع پتاس دو کارخانه جدید کلرید سولفات پتاسیم و کلرید کلسیم اکسید منیزیم احداث شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با سرمایه‎گذاری روی «معدن سرب و روی مهدی آباد» نیز که کنسرسیوم تشکیل شده، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که در هفته‌های آینده قرارداد آن امضا می‌شود. به گفته کرباسیان در مورد فاینانس‌های زیر 1000 میلیون یورو یا دلار نیز اقدام‌های خوبی در ماه‌های گذشته انجام شده و با طرف‌های اروپایی و چینی نیز برخی پروژه‌ها همانند «الکترود گرافیتی» را پیش برده‌ایم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بسته دوم فاینانس چین اشاره و تاکید کرد: وزارت اقتصاد در حال پیگیری این پروژه است، البته به موازات آن 10 میلیارد دلار تفاهم نیز با ژاپن در رابطه با فاینانس پروژه‌های ایران معرفی شده و مشارکت‌ها نیز در حال انجام است که تامین نهایی فولاد مکران با شرکت‌های ژاپنی در همین راستا است.