واکنش «کچاد» به ماده ۵۴ برنامه ششم

12:20 - 1400/01/25
در حالی که با اصلاح ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شرکت‌های معدنی موظف به واریز یک درصد از فروش خود به خزانه کل کشور شدند که مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بخشی از ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه را توهین به معدنکاران توصیف کرد.

 ماین نیوز: محمود نوریان در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه و تاثیر آن بر شرکت‌های معدنی چیست؟ گفت: سوال اینجاست که آیا در دیگر کشورها از فروش یک شرکت این میزان عوارض گرفته می‌شود که ما می‌خواهیم چنین عوارضی بگیریم؟ مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه به نحوه اجرای این ماده هم اعتراض وجود دارد، گفت: در ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه واریز یک درصد فروش شرکت‌های معدنی به خزانه کشوری به گونه‌ای بود که ابتدا باید شرکت معدنی را محکوم به تخریب محیط زیست و آسیب زدن به روستاها کنند و سپس آن شرکت محکوم به پرداخت یک درصد فروش هم شود، اما این شیوه برخورد با شرکت‌های معدنی واقعا نامناسب است. نوریان تاکید می‌کند: دولت صراحتا بگوید بخش معدن درصدی از فروش خود را به خزانه واریز کند نه اینکه با چنین سازوکاری بخواهد این پول را از بخش معدن دریافت کند.

او یادآوری می‌کند: نمونه این مصوبه یک درصد عوارض زیست محیطی بود که قبل از قانون تجمیع عوارض وجود داشت و تمام استان‌ها به سازمان محیط زیست خود دستور داده بودند که واحدهای معدنی را آلاینده معرفی کنند. به گفته وی در ابتدای باید ضوابط آلایندگی شرکت‌های معدنی به صورت دقیق  رعایت شود تا حرف و حدیثی در مورد پرداخت یک درصد فروش پیش نیاید ولی در حال حاضر ضوابط روشن و شفاف نیست. مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  تصریح کرد: یک درصد فروش شرکت‌های معدنی برای برخی شرکت‌ها درصد بسیار بالایی از سود را شامل می‌شود.