بدهی بیمه سلامت هفته آینده پرداخت می‌شود؟

12:20 - 1400/01/25
همزمان با اصرار شرکت‌های دارویی مبنی بر پرداخت نقدی بدهی‌ها، قائم مقام وزارت بهداشت از پرداخت حدود هزار میلیارد تومان بدهی بیمه سلامت به صورت نقدی به وزارت بهداشت در هفته آینده خبر داده است.

روزنامه جمهوری اسلامی: مطالبات شرکت‌های‌دارویی در حالی همچنان مساله اصلی حوزه دارو است که به به اذعان بسیاری از فعالان بخش خصوصی در صورت مقاومت شرکت‌ها از گرفتن اوراق مرابحه بیمه سلامت که امروز زمان تمدیدش به پایان رسید، بحران دارویی دور از ذهن نیست. حال قائم مقام وزیر بهداشت در صحبتی که به تازگی عنوان کرده از پرداخت بخش دیگری از بدهی بیمه سلامت در هفته آینده خبر داده است. ایرج حریرچی در این باره می‌گوید: تاکنون فقط یک مرحله و حدود هزار و 640 میلیارد تومان به صورت نقدی از بدهی سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت پرداخت شده و قرار است، حدود هزار میلیارد تومان دیگر آن هفته آینده به صورت نقدی به وزارت بهداشت پرداخت شود.

به گفته قائم مقام وزیر بهداشت الحاق سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است، این پیشنهاد در برنامه توسعه ششم در مجلس تصویب شده است. این در حالی است که با توجه به بدهکاری بالای سازمان بیمه سلامت، پیشنهادهایی برای جبران این عقب ماندگی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، از جمله اینکه بودجه این سازمان رشد قابل توجهی خواهد داشت، حق بیمه، بیمه شدگان این سازمان نیز از 6 درصد به 7 درصد در سال آینده افزایش می‌یابد و تا حدی مشکلات این سازمان کمتر می‌شود. حریرچی همچنین مقاومت شرکت‌های دارویی در خرید نکردن اوراق بدهی را نیز تایید می‌کند و می‌گوید: از مصوبه اختصاص 8 هزار میلیارد تومان اوراق به سازمان بیمه سلامت برای جبران بدهی نیز تاکنون حدود 4 هزار میلیارد تومان انجام شده که با توجه به بهره 16 درصد این اوراق که از اوراق با بهره 18 و 20 درصدی دیگر دستگاهها، بسیاری از شرکتهای طرف قرارداد وزارت بهداشت، انگیزه‌ای برای قبول این اوراق به جای بدهکاری ندارند.