جزئیات بسته تشویق طرح‌های متانولی

12:16 - 1400/01/25
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح ساز و کار بسته تشویقی طرح‌های متانول صنعت پتروشیمی اعلام کرد: آئین نامه فروش خوراک به طرح متانول با تخفیف های پلکانی تدوین شد.

پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی: مرضیه شاهدائی بعد از نشست خبری خود در هفته گذشته امروز در خصوص طرح‌های متانول صنعت پتروشیمی اظهار کرد: هم اکنون یک بسته تشویقی برای سرمایه گذاران به منظور تکمیل زنجیره‌های ارزش در طرح‌های متانول صنعت پتروشیمی تعریف شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در صورتی که تمامی طرح‌های دارای مجوز متانول در مدار بهره برداری قرار بگیرند، ظرفیت تولید متانول ایران به بیش از 20 میلیون تن افزایش می‌یابد، تصریح کرد: هم اکنون آئین نامه فروش خوراک با تخفیف پلکانی به طرح های متانول تدوین و مصوب شده است. علاوه بر این، برای طرح هایی که در مناطق ویژه اقتصادی قرار دارند، معافیت های مالیاتی و برای طرح های خارج از مناطق ویژه امتیازهایی معادل صادرات محصولات پیش بینی شده است.

وی در خصوص ابطال مجوز برخی از طرح‌های پتروشیمی به ویژه متانول هم گفت: هم اکنون بررسی ابطال مجوز برخی از طرح‌های متانولی در دستور کار قرار دارد اما تاکنون مجوز هیچ یک از این طرح‌ها باطل نشده است. معاون وزیر نفت پیش‌تر تاکید کرده بود: مجوز طرح‌های پتروشیمی که متوقف هستند و متولیان تصمیم به تکمیل آن‌ها ندارند بازنگری می‌شود و این فرصت در اختیار سرمایه‌گذاران دیگر که تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشند قرار می‌گیرد. هم اکنون ظرفیت تولید متانول در واحدهای پتروشیمی ایران حدود 5 میلیون و 160 هزار تن در سال بوده که با اجرای طرح‌های جدید، این ظرفیت به 21 میلیون و 240 هزار تن در سال افزایش می‌یابد.