اصلاح قیمت برق در برنامه ششم

12:14 - 1400/01/25
قیمت تمام شده تولید برق کیلووات ساعتی ۳۰۰ تومان است و این بدین معناست که به ازای هر کیلووات ساعت ۲۵۰ تومان یارانه داده می‌شود و این یارانه در سال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. به گفته معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر نیرو این رویه تا پایان برنامه ششم توسعه اصلاح خواهد شد.

رایدو گفت‌وگو: به گفته علیرضا دائمی حدود 55 درصد از تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. این در حالی است که قیمت تمام شده برق با سوخت کیلو وات ساعتی 300 تومان است و این کمترین قیمت در میان کشورهای همسایه است اما قیمتی که ارائه می شود یک ششم آن است یعنی به ازای هر کیلو وات ساعت 250 تومان یارانه می‌دهیم و این یارانه در سال رقم بسیار بالایی می‌شود و حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود. علت این مسئله آن است که دولت با یارانه این مابه التفاوت را جبران می‌کند. به طوریکه برقی که بابت هزینه تولید از تولیدکننده حدود 70 تومان خریداری می‌شود و در مورد انرژی‌های نو 400 تومان پرداخت می‌شود و این‌ها تنها برای تبدیل انرژی است یعنی پول سوخت داخل آن نیست؛ در مقابل تنها کیلو وات ساعتی 60 تومان برق به فروش می‌رسد، این بدان معنا است که در حال پرداخت یارانه هستیم.

دائمی یکی از اهداف هدفمندی یارانه‌ها را واقعی کردن قیمت‌های حامل‌های انرژی می‌داند و تاکید می‌کند: با صرفه جویی ناشی از تفاوت قیمت تکلیفی و آزاد را به صورت یارانه به مردم بدهیم. قرار بود در پایان برنامه پنجم یعنی تا سال 94 به این مهم دست پیدا کنیم اما به دلایلی از جمله نوسانات قیمت ارز این اتفاق نیافتاد. مجددا در برنامه ششم در این جهت برنامه ریزی صورت گرفته تا در پایان برنامه ششم به این هدف برسیم.