قرارداد «شل»، «توتال» و «باسف» به کجا رسید؟

12:08 - 1400/01/25
در حالی که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مذاکره با شرکت‌های «شل»، «توتال» و «باسف» برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران خبر داده که فرجام هیچ یک از مذاکره‌ها همسو با روی کارآمدن دونالد ترامپ علاوه بر اینکه منجر به عقد قرارداد نشده و حتی ممکن است دورنمای روشن اثرگذاری نیز نداشته باشند؛ به طوریکه هنوز پروژه‌ای برای شرکت توتال تعریف نشده و البته با مدیران توتال مذاکره‌هایی به منظور ساخت یک مجتمع پتروشیمی با هدف تولید اتیلن و پلی‌اتیلن انجام شده است. «باسف» آلمان نیز که در تشکیل زنجیره ارزش با صنعت پتروشیمی ایران همکاری می‌کند ابراز تمایل کرده اما هنوز این مذاکرات ادامه دارد. همچنین مذاکرات با شرکت شل انگلیس نهایی نشده و در حد همان تفاهم‌نامه است.

تسنیم: مرضیه شاهدایی در حاشیه مراسم «هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت» تاکید کرده بود: ما قبلا تفاهم‌نامه همکاری با شرکت «توتال»(Total) فرانسه امضا کرده بودیم و روز گذشته در حاشیه سفر مقام‌های فرانسه به ایران، مذاکره‌هایی با مدیران این شرکت فرانسوی انجام شد که جنبه رسمی‌تری داشت. به گفته معاون وزیر نفت «هنوز پروژه‌ای برای شرکت توتال تعریف نشده است» و این در حالی است که با مدیران توتال در تهران مذاکره‌هایی به منظور ساخت یک مجتمع پتروشیمی با هدف تولید اتیلن و پلی اتیلن انجام شده است. در همین حال صحبت‌های پاتریک پویان؛ مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال که از احتمال تغییر احتمالی قرارداد با ایران خبر داده، می‌تواند فرجام مبهمی را پیش‌روی قرارداد ایران با این شرکت قرار دهد.  

شاهدایی در خصوص حضور شرکت باسف (ب.آ.اس.اف؛BASF) آلمان نیز معتقد است مذاکره با این شرکت آلمانی ادامه دارد و این شرکت آلمانی نیز در این زمینه ابراز تمایل کرده اما هنوز این مذاکرات ادامه دارد و به جمع‌بندی نرسیده‌ است. به گفته وی مذاکرات با شرکت چند ملیتی شل (Shell Oil Company)  نیز برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی بود که همانند توتال بتوانند با همکاری مشترک طرح‌های پتروشیمی را توسعه دهیم اما هنوز این مذاکرات نهایی نشده و در حد همان تفاهم‌نامه است.