تجدید‌نظر در نرخ سود تسهیلات لیزینگ‌ها

11:49 - 1400/01/25
انجمن ملی لیزینگ ایران طی نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار تجدید نظر در تعیین نرخ سود تسهیلات شرکت‌های واسپاری شد.

اقتصاد ایران: محمد هادی موقعی دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران به اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای در خصوص تجدید نظر در نرخ سود لیزینگ‌‌ها ارسال کرد.

دراین نامه آمده است: انجمن ملی لیزینگ ایران به عنوان تنها تشکل رسمی و قانونی اقتصادی صنعت لیزینگ در ایران با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موافقت و تصویب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و در پی انحلال تشکل‌های موازی قبلی (کانون و انجمن شرکت‌های لیزینگ) در سال ۱۳۹۵ رسما فعالیت خود را آغاز کرد.گرچه چالش‌هایی که صنعت لیزینگ با آنها روبرو است، در این جلسات مورد بحث قرار گرفته‌اند؛ ولی یکی از مهمترین آنها موضوع روش تعیین نرخ تسهیلات شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) است.شرکت‌های لیزینگ از نوع موسسات اعتباری غیرسپرده پذیر بوده و به دلیل تفاوت ساختاری در مدل‌های تامین و تجهیز منابع مالی با بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده پذیر نمی‌توانند از روش‌های تعیین سود تسهیلات به روش مشابه آنان استفاده نمایند. قاعدتا این تفاوت باید در روش قیمت‌گذاری و تعیین نرخ تسهیلات شرکت‌های لیزینگ لحاظ شود. در حال حاضر نرخ مقرر تسهیلات لیزینگ در قالب عقود مبادله‌ای ۲۱ درصد تعیین شده است. از طرفی منابع مالی شرکت‌های لیزینگ شامل آورده سهامداران، تسهیلات بانکی و منابع حاصل از انتشار اوراق صکوک و مشارکت است. قیمت تمام شده این منابع به طور متوسط در حال حاضر حدود ۲۵ درصد و تا چند ماه قبل حدود ۲۹ درصد برای شرکت‌های لیزینگ بوده است.

شرکت‌های لیزینگ باید برای پوشش هزینه ها و پرداخت سود سهامداران و سرمایه‌گذاران حدود ۳ الی ۴ درصد به نرخ تمام شده منابع مالی خود اضافه کنند. در چنین شرایطی نرخ مورد انتظار آنان به شدت در بازار رقابتی تبدیل به یک مانع شده و منجر به کاهش تقاضای خدمات لیزینگ خواهد شد.