وضعیت «وامید» از زبان مدیرعامل

11:35 - 1400/01/25
مدیر عامل سرمایه‌گذاری امید، علی عسکری، امروز در سالگرد ورود این هلدینگ به بورس به تشریح وضعیت این شرکت پرداخت. وی به ارزش پرتفو بورسی 7 هزار میلیارد تومان این شرکت اشاره کرد که ارزش روز بر اساس بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها به 4200میلیارد تومان می‌رسد. وی در ادامه افزود: حدود 2هزار میلیارد تومان پرتفوی شرکت غیربورسی است که برنامه آتی شرکت عرضه آن‌ها در بورس و فرابورس است. در ادامه اظهارات امروز عسکری آورده شده است.

مدیر عامل سرمایه‌گذاری امید گفت: در خرداد ماه امسال تابان هور و گوهران امید را عرضه کردیم. 47 درصد سهام پذیرفته‌شده در بورس براساس بهای تمام‌شده متعلق به دو شرکت گل گهر و چادرملو است که از اواخر سال گذشته تاکنون با توجه به رونق بازار فولاد جهانی وضعیت سوددهی این دو شرکت بهبود یافته است. در سال‌های اخیر چندین برنامه را دنبال کردیم و سعی بر آن بود که شرایط برای افزایش سرمایه و تامین مالی شرکت‌ها فراهم باشد. بر این اساس حدود هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه طی دو سال اخیر در گروه انجام شده است. وی در خصوص گهر زمین گفت: یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن کشور این معدن است که از لحاظ ظرفیت از دو معدن دیگر بزرگتر است. بهره‌برداری این معدن در سال جاری حدود 6 میلیون تن است که در سال آینده به 10میلیون تن می‌رسد. گهر زمین دو خط تولید دارد که بنا داریم خطوط دیگری از گل‌گهر به این شرکت بدهیم تا ظرفیت بیشتری برای تولید ایجاد شود.

وی به عرضه دو شرکت در فرابورس در ماه‌های گذشته اشاره کرد. عسگری همچنین در خصوص شرکت پتروامید آسیا گفت: پروژه مخازن این شرکت 660 میلیارد تومانی آماده بهره‌برداری است. همچنین با شرکت نفت و زیرمجموعه این سازمان قرارداد منعقد شده است و انتظار می‌رود سوخت‌گیری تا آخر ماه جاری انجام شود. این شرکت به برنامه «وامید» برای عرضه بورسی آسیا ناما به عنوان بزرگترین تولیدکننده مخازن CNG در منطقه در آینده نزدیک اشاره کرد.

مدیر عامل سرمایه‌گذاری امید در خصوص طرح‌های بزرگ این شرکت به افتتاح واحد گندله‌سازی گل‌گهر با ظرفیت 5 میلیون تن گندله اشاره کرد. عسکری در ادامه افزود: این حجم از تولید گندله معادل نصف ظرفیت معدن چادرملو است.

طرح‌های آبرسانی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران نیز در دست اقدام است. در همه اجزا پروژه  مناقصه انجام‌شده که از 5 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است. هدف تامین آب صنایع مس و گل‌گهر و چادرملو است. وی در پایان به مقدمات عرضه سهام نیروگاه اردکان اشاره کرد. با راه‌اندازی بخش بخار این نیروگاه ظرفیت تولید 1000مگاوات انرژی به وجود می‌آید.