پیش ­بینی هفتگی « دنیای بورس » |  احتمال کاهش در بازار پتروشیمی آسیا

14:33 - 1400/01/21
بازار هفتگی پتروشیمی آسیا را چگونه میتوان پیش بینی کرد.

دنیای بورس | در هفته معاملاتی جاری که یک­شنبه 30 آگوست آغاز شده، برخی محصولات پتروشیمی در آسیا احتمالا کاهش قیمت را تجربه کنند چراکه خریداران بیشتری به محموله­های تحویل اکتبر تمایل دارند تا محموله­های سپتامبر. علاوه بر این، به دلیل اینکه واحدهای تولید پتروشیمی جدید و همینطور برخی که پیش از این بسته شده بودند در حال بازگشایی در آینده نزدیک هستند، بعضی بازارها در سمت تقاضا با یک وقفه روبرو شده­اند زیرا خریداران می­خواهند ببینند چقدر عرضه به بازار سرازیر می­شود.

اتیلن: انتظار می­رود معاملات اتلین آسیا برای تحویل محموله­ها در ماه اکتبر تمدید شوند. این در حالی است که تقاضای سپتامبر تکمیل شده است. تقاضای کلی این فرآورده پتروشیمی ضعیف باقی می­ماند زیرا عرضه داخلی چین بدون مشکل ادامه یافته و انتظار است که دو کراکر جدید چینی با ظرفیت تولید در مجموع 2 میلیون تن در سال در هفته جاری شروع به کار کنند.

استایرن مونومر: گفته می­شود احتمالا محموله­های وارداتی جدید کمتری از استایرن به آسیا برسد اما عرضه داخلی با بازگشت به تولید دو شرکت داخلی در حال افزایش است. به­رغم سطوح بالای موجودی­ها، قیمت­های آتی قوی استایرن ممکن است تا حدودی بازار نقدی را تقویت کنند هرچند انتظار است قیمت­ها در محدوده­ای مشخص نوسان کنند.

پلی­ پروپیلن: پیش­بینی می­شود تقاضای چین برای پلی­پروپیلن همچنان از قیمت­های این محصول در هفته جاری حمایت کند. بر اساس گزارش پلتس، عوامل بنیادی این فرآورده پتروشیمی احتمالا در حالت موازنه باقی بماند و در کوتاه­مدت قوی باشد زیرا بازگشایی­ها هنوز به بازار فشار نیاورده­اند.

مونواتیلن گلایکول: در این بازار فعالان هنوز منتظر ظهور نشانه­های اثر کاهش محموله­های مونواتیلن گلایکول هستند چراکه یک واحد ساسول با ظرفیت تولید 380 هزار تن در سال بسته شده و مسائل لجستیکی زیادی به دلیل وقوع توفان لورا در خلیج مکزیک در ایالات متحده پیش آمده است.

پروپیلن: بازار پروپیلن آسیا احتمالا در هفته جاری قدرت بیشتری پیدا کند زیرا عرضه در بازار نقدی محدود است و نیاز به ذخیره­سازی مجدد وجود دارد. تقاضای جنوب شرق آسیا نیز گفته می­شود قوی­تر شده چراکه اکسون موبیل آماده یک چرخش برنامه­ریزی­شده در عرضه در اوایل سپتامبر می­شود. از آنجایی­که خریداران نقدی پیش از این دریافت محموله­های سپتامبر را افزایش داده بودند، خریداران چینی به دنبال محموله­های تحویل ماه اکتبر هستند.