نقشه نیمروز 20 اردیبهشت 99

تحلیل بورس امروز | حاشیه‌های شاخص یک میلیونی

13:40 - 1400/01/21
نکته قابل تامل دادوستدهای امروز در شکسته شدن مرز روانی شاخص کل بورس بود. البته امروز اقبال و ذائقه سهامداران برای خرید تغییر کرد تا بازار همچنان روزهای آینده را با هیجان دنبال کند.
تحلیل بورس امروز | حاشیه‌های شاخص یک میلیونی

دنیای بورس | هیجان خرید شنبه‌ها امروز نیز بازار را بیش از 40 هزار واحد بالا برد تا برای اولین بار در تاریخ فعالیت بورس تهران، شاخص کل هفت رقمی شده و بالای یک میلیون واحد بسته شود. از همان ابتدای بازار و سفارشاتی که در دوره پیش‌گشایش در سامانه‌ها ثبت شد، مشخص بود که امروز رکورد جدیدی ثبت خواهد کرد.

در نهایت برای شکسته شدن مرز یک میلیون واحد، فقط 20 دقیقه زمان لازم بود. با پایان یافتن زمان معاملات و به لطف نمادهایی همانند «فولاد»، «فارس»، «پارس»، «فملی» و «تاپیکو» شاخص کل به مرز یک میلیون و 20 هزار واحد رسید و بیش از 2265 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد.

 

استقبال از نمادهای شاخص‌ساز

کلیت بازار همانند دیگر شنبه‌ها هیجان خرید قابل توجهی داشت. نکته قابل تامل برتری رشد شاخص‌کل به شاخص‌کل هم‌وزن است. در واقع در روزهای اخیر، شرکت‌های بزرگ، شاخص‌ساز و نام آشنا، عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های کوچکتر و گمنام داشته‌اند.

یکی از دلایل این موضوع، استقبال سهامداران تازه وارد از سهام شرکت‌هایی است که ذهنیت مثبتی به آنها دارند. برای مثال نام نمادهای گروه بانکی، خودرویی، فلزات اساسی و هلدینگ‌ها به گوش سهامداران تازه وارد آشناست و در نتیجه اولویت اصلی آن‌ها برای خرید سهام، انتخاب سهمی است که یا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل طی روزهای گذشته داشته‌اند یا شرکت‌هایی که نام آنها بیشتر بر سر زبان‌ها بوده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت قصد دارد سهام خود را در برخی شرکت‌های دولتی واگذار کند، این ذهنیت ایجاد شده که دولت سهام خود را در این شرکت‌ها در قیمت‌های بالاتری عرضه خواهد کرد و برای همین موضوع سهام شرکت‌هایی همانند پالایش نفت بندرعباس و اصفهان و بانک تجارت و صادرات و ... هستیم.

 

بازگشایی‌های جذاب

بازار امروز شاهد بازگشایی چند نماد خاص بود. یکی از پرحاشیه‌ترین نمادها «گشان» بود که با قیمت قابل تامل 14 هزار تومان برای هر سهم باز شد اما در نهایت معاملات شرکت توسعه بین‌المللی پدیده شاندیز مورد تایید ناظر بازار قرار نگرفت تا سهامداران پدیده به روزهای آتی چشم بدوزند.

پلی اکریل ایران هم دیگر نماد پرحاشیه‌ای بود که پس از توقف در آخرین روزهای سال گذشته، امروز در قیمت 950 تومان حراج شد و 57 درصد بازدهی برای سهامداران به ارمغان آورد.

سرمایه گذاری تامین اجتماعی هم سومین نمادی بود که بعد از افشای اطلاعات بااهمیت نوع الف، روز گذشته بدون محدودیت نوسان آماده بازگشایی بود اما در نهایت وضعیت این نماد به ممنوع-متوقف تغییر و معاملات آن به روز آینده موکول شد. البته در دوران سفارش‌گیری، قیمت بازگشایی روی 2800 تومان بود و عده‌ای لغو معاملات آن را به همین مساله نسبت می‌دهند.