متن بودجه ۹۹ به شورای نگهبان رفت + جزییات

13:09 - 1400/01/21
متن بودجه ۹۹ کل که در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب و برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شده، منتشر شد.
متن بودجه ۹۹ به شورای نگهبان رفت + جزییات

به گزارش «دنیای بورس»، متن بودجه ۹۹ بعد از تصویب کمیسیون تلفیق مجلس ، برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شد.

بر اساس این گزارش، بودجه ۹۹ از حیث منابع و مصارف بالغ بر بیست میلیون و یکصد و هفتاد و شش هزار و شانزده میلیارد و هفتصد و نود و چهار میلیون ۲۰,۱۷۶,۰۱۶,۷۹۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال به شرح زیر است:

الف-منابع بودجه عمومی دولت ازلحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایهای و مـالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملک دارایی های سـرمایه ای و مـالی، بـالغ بـر شـش میلیــون و چهارصــد و هفــت هــزار و هفتصــد و هفتــاد و یــک میلیــارد و چهــل و چهــار میلیــون ۶,۴۰۷,۷۷۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال شامل:

۱-منابع عمومی بالغ بر پنج میلیون و ششصد و نه هزار و هشتصـد و نـود و هفـت میلیـارد و پانصد و پنجاه و نه میلیون ۵,۶۰۹,۸۹۷,۵۵۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال

۲-درآمد اختصاصی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بالغ بر هفتصـد و نـود و هفـت هـزار و هشتصد و هفتاد و سه میلیارد و چهارصد و هشتاد و پنج میلیون ۷۹۷،۸۷۳،۴۸۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال

ب-بودجه شرکتهای دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولـت از لحـاظ درآمـدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر چهارده میلیون و سیصد و پنجاه و نه هـزار و دویسـت و بیسـت و پـنج میلیارد و پانصد و هفتاد و هشت میلیون  ۱۴،۳۵۹،۲۲۵،۵۷۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال و از حیث هزینه ها و سـایر پرداخت ها بالغ بر چهارده میلیون و سیصد و پنجاه و نه هزار و دویست و بیست و پنج میلیارد و پانصد و هفتاد و هشت میلیون ۰۰۰، ۰۰۰، ۵۷۸، ۲۲۵، ۱۴،۳۵۹ ریال.

 

تصمیم مقام رهبری در تصویب بودجه 99 در مجلس

به گزارش «دنیای بورس»، مسعود پزشکیان با اشاره به اذن رهبر انقلاب برای ارسال مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 99 به شورای نگهبان به خانه ملت گفت: نمایندگان هفته گذشته در جلسات علنی مجلس حضور یافتند اما حال برخی مساعد نبود و پس از انجام آزمایش کرونا از بین 30 نفر ، جواب 5 نفر مثبت اعلام شد که این آمار ممکن است در میان 290 نفر افزایش یابد.

وی ادامه داد: جلسات علنی برای بررسی بودجه و دیدارهای مردمی نمایندگان می تواند کرونا را در تمام نقاط  ایران گسترش دهد. به همین دلیل لاریجانی با توجه به این شرایط از مقام رهبری درخواست کرد بودجه سال 99 نیز که توسط کمیسیون تلفیق بررسی، براساس اصل 85 قانون اساسی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود تا کشور بدون بودجه نماند.

پزشکیان افزود: مقام رهبری نیز در پاسخ به نامه رییس مجلس تایید کردند بودجه براساس اصل 85 قانون اساسی تصویب شود. همچنین اجازه فرمودند وزارت جهاد کشاورزی تا زمانی که نمایندگان درگیر با کرونا، درمان شوند و جلوی گسترش این ویروس گرفته شود با سرپرست به فعالیت ادامه دهد.

 

منابع بودجه عمومی دولت چقدر شد + علت

به گزارش «فارس»، کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی لایحه بودجه 99 نه تنها حاضر به کاهش درآمدهای نفتی و درآمدهای ناشی از فروش و مولدسازی دارایی های دولت نشد بلکه سقف منابع عمومی دولت را 15.8 درصد افزایش داد و از 484 به 560 هزار میلیارد تومان رساند.

به عبارت دیگر کمیسیون تلفیق مجلس نه تنها گامی در راستای کاهش کسری بودجه حداقل 100 هزار میلیارد تومانی ناشی از عدم تحقق درآمدهای نفتی و درآمدهای ناشی از فروش و مولدسازی دارایی های دولت در سال آینده برنداشت بلکه سقف منابع عمومی دولت را 76 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

 

مهمترین دلایل افزایش 15.8 درصدی منابع عمومی دولت

براساس این گزارش، منابع عمومی دولت شامل سه بخش درآمدها (عمدتا درآمدهای مالیاتی)، واگذاری دارایی های سرمایه (درآمدهای نفتی و درآمدهای ناشی از فروش و مولدسازی اموال دولت) و واگذاری دارایی های مالی (فروش اوراق و قرض دولت از صندوق توسعه ملی) می شود که میزان تغییرات آنها در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در مقایسه با لایحه دولت در نمودار زیر آمده است:

الف- دو درصد هزینه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت سودده: حدود 10 هزار میلیارد تومان

ب- مالیات بر عایدی املاک و مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس: مجموعا 4.6 هزار میلیارد تومان

ج- ثبت معافیت ها و تخفیفات گمرکی به نرخ صفر (جمعی-خرجی): 4.5 هزار میلیارد تومان

د- حقوق ورودی خودرو: حدود 1.5 میلیارد تومان

تنها دلیل افزایش 7.1 درصدی میزان واگذاری دارایی های سرمایه ای، درنظر گرفته شدن 7 هزار میلیارد تومان از محل منابع موضوع جزء یک بند «و» تبصره یک لایحه بودجه 99 بود.

در این جزء از لایحه، آمده است: شرکت ملی نفت ایران مکلف است در صورت درخواست دستگاه های اجرائی ذی ربط تا مبلغ 90 هزار میلیارد تومان از خالص بدهی های قطعی به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 98 ایجاد شده و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح های عمرانی را از محل تحویل نفت به این اشخاص براساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه ای، تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره 21 این قانون با خزانه داری کل اعمال حساب کند. اجرای این حکم، منوط به اجرائی شدن سقف تعیین شده در بند (ب) این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در این بند است.

براین اساس ، دلیل اصلی افزایش 23.4 درصدی میزان واگذاری دارایی های مالی، اضافه شدن میزان برداشت از صندوق توسعه ملی در بند «ه» تبصره 4 لایحه بودجه 99 به سقف این منابع بود.

براساس این بند، دولت درخواست کرده بود مجوز برداشت 3.425 میلیارد یورو از منابع سال 99 صندوق توسعه ملی با نرخ ارز نیمایی را داشته باشد. نهایتا مقام معظم رهبری با برداشت 2.795 میلیارد یورو از این منابع صندوق توسعه ملی موافقت کردند و این موضوع به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسید. بر همین اساس، حدود 39.5 هزار میلیارد تومان (معادل 2.795 میلیارد یورو با نرخ ارز نیمایی) به میزان واگذاری دارایی های مالی اضافه شد.