افزایش تجارت ایران و اوراسیا | همتی: اقدامات بانک مرکزی در دستور کار است

12:55 - 1400/01/21
رئیس کل بانک مرکزی از افزایش حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اوراسیا خبر داد. مقرر شد بانک مرکزی نیازهای مربوط به نقل وانتقال ارز وتسویه حساب بین صادر کنندگان و واردکنندگان را تامین وتسهيلات لازم را برای آنها فراهم کند.

به گزارش «دنیای بورس»، یادداشت رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشته است، امروز ۱۹ بهمن ۹۸ جلسه خوبی با رئیس اتاق بازرگانی و رؤسای اتاقهای مشترک ایران وکشورهای اوراسیا داشتیم. حجم تجارت بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در سه ماه گذشته رشد بسیارخوبی داشته است.  مقرر شد بانک مرکزی نیازهای مربوط به نقل وانتقال ارز وتسویه حساب بین صادر کنندگان و واردکنندگان را تامین وتسهيلات لازم را برای آنها فراهم کند.

 

حاشیه همایش دو روزه مناطق آزاد | عزم اوراسیا برای همکاری اقتصادی با ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رضا اردکانیان در حاشیه همایش دو روزه مناطق آزاد ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه با محوریت صادرات - ترانزیت و اوراسیا در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه آیا تحریم، مانع از اجرای این موافقتنامه می‌شود یا خیر؟ افزود: ما باید با اتکا به منابع انسانی توسعه یافته و فعالان بخش خصوصی در موافقتنامه اتحادیه اوراسیا موفق عمل کنیم که در این صورت، بخشی از بار و فشار تحریم‌ها از دوش مردم برداشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موافقتنامه اوراسیا یک موافقتنامه تجاری میان کشور‌های عضو است، گفت: خوشبختانه مناطق آزاد با تسلط بر اهمیت عضویت در اتحادیه اوراسیا نسبت به برگزاری این همایش، اقدام کرده است تا زمینه آشنایی حداکثری سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی با این موافقتنامه را فراهم کند.

آقای اردکانیان با بیان اینکه از عضویت موقت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا سه ماه و نیم می‌گذرد، افزود: موضوع این موافقتنامه تسهیل در تجارت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و ما فرصت سه ساله برای استفاده حداکثری از این موافقتنامه را داریم و برای عضویت دائم، مذاکرات در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود بنابراین باید سطح هماهنگی را بالا ببریم.

وزیر نیرو با اشاره به حضور وسیع ایران در موافقتنامه چندجانبه اقتصادی اوراسیا گفت: ۴۰ کشور دنیا از جمله هند در صف پیوستن به این موافقتنامه هستند که ایران توانسته حضور خود در این اتحادیه را شکل بدهد.

وی با اشاره به شرایط تحریم و امکان فعالیت ایران در این اتحادیه و همکاری با کشور‌های عضو افزود: همکاری کشور‌ها مبتنی بر منافع آن‌ها از منطقه است و در عین حال بسیاری چشم به ظرفیت‌های آسیای مرکزی دوخته اند، اما به هر حال شاهد عزم و جزم قاطع مدیران سیاسی و اقتصادی این کشور‌ها برای استقرار مفاد این موافقتنامه هستیم حتی در شرایط تحریمی.

اردکانیان همچنین درباره تاثیر مناطق آزاد در اقتصاد ایران و حضور این مناطق در همکاری با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا گفت: ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد ایران در ۶ سال رقم دلگرم کنند‌ه ای است که نشان از اثرگذاری این مناطق در اقتصاد ایران دارد.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.