تصویب کلیات بودجه 99 در کمیسیون تلفیق/ بررسی امروز مجلس

12:27 - 1400/01/21
کلیات بودجه 99 دیروز در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید. پیش تر هم کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شده بود.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از ایسنا، کلیات لایحه بودجه ۹۹ عصر روز گذشته با یک رای شکننده در کمیسیون تلفیق تصویب شد. از مجموع ۳۹ عضو حاضر در کمیسیون تلفیق ۲۰ نفر به کلیات بودجه رای مثبت دادند. ۱۷ نفر رای مخالف دادند و ۲ نفر از اعضا در رای‌گیری شرکت نکردند.

گفته می‌شود در جلسه دیروز مخالفان با هماهنگی قبلی به دنبال رد کلیات لایحه بودجه بودند  که البته با قول کمیسیون مبنی بر تشکیل کمیته ای برای بررسی نظرات مخالفان، برخی به تصویب  این لایحه رضایت دادند. عمده دلیل مخالفت با لایحه سال آینده علی‌الظاهر به غیرواقعی بودن بخش درآمدهای تعریف‌شده در بودجه ازجمله منابع نفتی پیش بینی شده در سال ۹۹ بازمی‌گردد.

بر اساس آنچه علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو این کمیسیون مطرح کرد، در جلسه عصر دیروز، بیژن زنگنه راجع به نفت، میزان وابستگی، فروش، قیمت، تولید فرآورده‌های نفتی و هدفمندی توضیحاتی ارائه داد و محمدباقر نوبخت هم درباره نقاط قوت، امتیازات، نحوه تنظیم، محورهای بودجه، غیرمتمرکز بودن آن، هدفمندی یارانه‌ها، درآمدها و مالیات توضیحاتی داد.

همچنین سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشی از نقاط قوت و ضعف بودجه، تحریم، شرایط بین‌المللی، تولید، اشتغال، معیشت و نرخ ارز را ارائه کرد.  کمیسیون تلفیق امروز وارد بررسی تبصره‌های درآمدی می‌شود و در ادامه از روز دوشنبه به صورت ۳شیفت روند بررسی را از سر می‌گیرد. پیش تر هم کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شده بود.

معاون اول رئیس جمهور: وضع بودجه خوب نیست

در همین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، دیروز در جلسه هیات امنای فرهنگستان‌های کشور با اشاره به شرایط سخت بودجه دولت و اینکه وضعیت بودجه دولت از دوران دفاع مقدس نیز سخت‌تر است، گفت: به رغم آنکه بودجه دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی وضعیت خوبی ندارد، اما بحمدلله با صبوری و بزرگی مردم و تلاش مدیران کشور و همت بخش خصوصی، اقتصاد کشور با وجود کارشکنی‌ها و دشمنی‌های آمریکا سرپا ایستاده است و سیاست‌های آمریکایی‌ها برای فروپاشی اقتصاد ایران با شکست مواجه شده که بیانگر ظرفیت‌های بالا و توانمندی اقتصاد کشور است.

جهانگیری با بیان اینکه ممکن است برخی نهادها و مراکز نظیر فرهنگستان‌های کشور احساس کنند که دولت در تخصیص بودجه، توجه کافی را به آنها ندارد توضیح داد: با توجه به کاهش درآمدها و محدودیت‌های فراوان بودجه دولت، تقریبا تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها با کمبود بودجه مواجه هستند.