یکماه پس از عضویت/ صادرات ایران به اوراسیا

12:22 - 1400/01/21
پس از اینکه توافق ترجیحی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا پذیرفته و ایران به عضویت این اتحادیه درآمد، حالا گمرک در گزارشی اعلام کرده که ایران در یک ماه گذشته بیش از 28 میلیون دلار صادرات و بیش از 166 میلیون دلار واردات انجام داده است.

به گزارش «دنیای بورس»، رئیس کل گمرک در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: بیش از یک ماه است که از اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد اوراسیا گذشته و در قالب این موافقت نامه از ۵ آبان امسال تا ۸ آذر صادرات ترجیحی به اوراسیا از سمت ایران ۲۸ ممیز ۲ میلیون دلار بوده است و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده است که عمده این کالاها، کالا‌های اساسی و موردنیاز کشور است که باید وارد می‌شد.

وی گفت: جمع کل صادرات ترجیحی و غیر ترجیحی ما به اوراسیا ۱۳۷ ممیز ۹ میلیون دلار است و جمع کل واردات از اوراسیا هم تاکنون ۱۹۳ میلیون دلار بوده است.

میراشرفی تاکید کرد: چنانچه طرف ایرانی و ۵ کشور اوراسیا اقدامات لازم را به جهت بهره گیری تجار دو کشور از تعرفه‌های ترجیحی انجام نداده باشند موافقت نامه طوری تنظیم شده تا این مسئله مانع منافع تجار نباشد و بازرگانان می‌توانند تا یک سال بعد از صادرات این اقلام همچنان از مزیت‌های تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور‌های اوراسیا یک امکان و ظرفیت بسیار خوب است که ما باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم تا صادرات و واردات کالا‌های موردنیاز انجام شود.

میراشرفی گفت: ضمن اینکه با توجه به درخواست و توافق دو طرف، تلاش می شود تا طرفین از دلار و دیگر ارز‌های رایج فاصله بگیرند و از ارز‌های منطقه‌ای برای مبادله کالا استفاده کنند.