دورنمای سهام روانکارها/ انتظارات سهام پالایشگاهی

12:14 - 1400/01/21
در حالی که با مولفه های تعیین بر کاهش قیمت نفت کوره و ماده اولیه روانکارها، روغن سازان را پیش رو قرار داده که همچنان انتظارات برای سهام پالایشگاهی از نگاه فعالان بازار با نگرانی دنبال میشود.

به گزارش «دنیای بورس»‌ به نقل از بیدارنامه، حبیب اله فدایی، مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان ضمن تاکید بر صنعت روغن سازان به عنوان صنعت برتر و پیشرو در میان مدت گفت: با توجه به کاهش قیمت تمام شده ماده اولیه روغن‌سازان یعنی لوبکات و قیمت‌گذاری آن در بورس بر مبنای نفت کوره و ممنوعیتی که تا ژانویه 2020 قوانین جدید سازمان جهانی IMO (نهاد بین‌المللی کشتی‌رانی) اعمال می‌شود و طبق آن، حکم ممنوعیت استفاده از نفت کوره به‌ویژه نفت کوره با گوگرد بالا در کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی اجرائی می‌شود، می‌توان گفت که قیمت نفت کوره به شدت روند نزولی خواهد داشت که این مهم زمینه افزایش قیمت و ارزش سهام روغن سازان را فراهم میکند. چراکه با توجه به این مهم، قیمت نفت کوره شیرین و ترش بسیار متفاوت بوده و نفت کوره ترش خریدار ندارد.

وی افزود: انتظار داریم که ارزش ماده اولیه روغن سازان کاهش پیدا کرده و میزان فروش در همان سطح باقی بماند، از این‌رو با توجه به حاشیه سود پایین این صنعت که حدود 15 الی 20 درصد است، به نظر میرسد روغن‌سازان با سود بالایی روبه رو شوند. پیش تر «دنیای بورس» در خصوص روند سهام روانکارها در هفته پیش رو به ارایه تحلیل پرداخته بود.

فدایی در خصوص شیرین‌سازی نفت کوره توسط پالایشگاه‌های ایرانی توضیح داد: هزینه شیرین‌سازی نفت کوره برای پالایشگاه‌های ایرانی حدود 25 میلیارد دلار یعنی 3 الی 4 میلیارد دلار برای هر پالایشگاه است. با توجه به تحریم‌ها و ناتوانی در فاینانس مالی و شرایط حاکم بر کشور، به نظر می‌رسد تامین این هزینه برای پالایشگاهی‌ها اگر غیرممکن نباشد، حداقل تا 3 سال آینده هم ممکن نیست.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری ایرانیان ادامه داد: با این اوصاف، اعتقاد داریم که ارزش پالایشگاهی‌ها روند نزولی داشته باشد، البته درصورت‌های مالی پاییز، این افت چشم‌گیر نیست اما در حاشیه سود زمستان پالایشگاهی‌ها تاثیر مهمی خواهد گذاشت.

وی افزود: با اینکه هنوز طرح IMO (نهاد بین‌المللی کشتی‌رانی) اجرایی نشده، موجودی انبار نفت کوره پالایشگاهی‌ها افزایش پیدا کرده است، البته در این موضوع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز تاثیرگذار است. با این حال اگر دولت هم بخواهد با خرید این محصول به پالایشگاهی‌ها کمک کند، براساس قیمت  فوب خلیج فارس نرخ را تعیین می‌کند، این در حالی است که قیمت فوب هم نزولی است. با این اوصاف می‌توان گفت روزهای خوبی در انتظار پالایشگاهی‌ها نیست.