روند تولید و صادرات فولاد از زبان رئیس ایمیدرو 

10:54 - 1400/01/21
به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو صادرات فولاد امسال ١١ درصد بيش‌تر از مدت مشابه سال قبل بود.

ایمیدرو: خداداد غریب‌پور؛ رییس هيات عامل ايميدرو در بيست و يكمين سمپوزيوم فولاد كيش با تاکید بر توسعه زيرساخت‌های صنعت فولاد و نیاز به 11میلیارد یورو برای تحقق این امر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و پذيره نويسی اوراق را مناسب‌ترین راه‌حل برای اجرایی شدن این موضوع دانست.

غریب‌پور با اشاره اینکه فولاد به عنوان حلقه نخست در زنجیره صنعت مطرح است، گفت: تجربه کشورهای موفق و قدرت بیانگر آن است که توسعه صنعت فولاد در اولویت آن‌ها قرار دارد؛ به‌طوری‌که میزان سرمایه در گردش صنعت فولاد در دنيا به  ١٣٠٠ ميليارد دلار می‌رسد.

وی به تولیدات فولاد در ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفيت تولید فولاد در کشور به ٣٥ ميليون تن رسيده است. به این ترتیب توليد فولاد ٤٤ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین در بخش صادرات نیز بیش از ٧ ميليون تن صادرات داشته‌ایم که این امر کسب رتبه دهم در صنعت فولاد دنيا را به دنبال داشته است. همچنین در سال جاری صادرات فولاد امسال ١١ درصد بيشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

غریب‌پور با اظهار این مطلب که رشد توليد فولاد در دنيا ١٠ درصد اعلام شده، گفت: این در حالی است که رشد تولید فولاد در ايران بالغ بر ١٤ درصد بوده است. به گفته رییس هيات عامل ايميدرو اين رشدها دستاوردهايی را به همراه  دارد که در گام نخست پررنگ شدن ضرورت اكتشاف در تامين نياز سنگ آهن كشور است. در واقع  ذخيره فعلی نياز صنعت فولاد را برای ١٤ سال بعد از ١٤٠٤ تامين می‌کند.

وی با اشاره اینکه ايميدرو تاكنون ٥٠٠ ميليون تن به ذخاير قطعی اضافه كرده، گفت: راهكار عملی ما توليد واحدهای كنسانتره در كنار معادن و فعال كردن معادن كوچک است؛ به‌طوری‌که در این راستا بيش از ٧٠ درصد از اين معادن شناسايی شده است. این امر توسعه روستايی و مناطق محروم را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید اینکه ما برای معادن كوچک سازمان ايجاد كرده‌ایم، گفت: بر توسعه زيرساخت‌های صنعت تاكيد داشته‌ايم كه این امر نیاز به سرمایه‌گذاری بالغ بر ١١ ميليارد يورویی دارد. غریب‌پور راه‌حل را استفاده و به‌کارگیری و تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و همچنین پذيره نويسی عنوان کرد و گفت: در این راستا نیاز است شاخصه‌هايی تعريف شود تا چنين نقدينگی‌هایی جذب شوند.