ضعیف‌ترین عملکرد سالانه به نام «روی» به ثبت رسید

فراز و فرود فلزات پایه در سال 2018

10:22 - 1400/01/21
پس از سپری کردن دورانی رویایی در سال‌های 2016 و 2017 میلادی، فلزات پایه تا اوسط سال جاری به سیر رو به رشد خود ادامه دادند و برخی از آن‌ها موفق به شکستن رکوردهای قیمتی بلند مدت خود شدند. این روند اما دوام نیاورد و در ادامه سال 2018 روندی رو به افول بر بازار فلزات حاکم شد به گونه‌ای که این محصولات با افت قیمت سالانه‌ای در نزدیک به 20 درصد مواجه شدند.
فراز  و فرود فلزات پایه در سال 2018

تقویت ارزش دلار آمریکا یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیردلاری برای فلزات بو دو همین امر نیز به افت قیمت این محصولات دامن زد. تداوم روند افزایش تدریجی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، حمایت مناسبی را از دلار این کشور در برابر دیگر ارزهای مطرح جهان به عمل آورد. شاخص دلار در سال 2018 میلادی با رشدی بیش از 4  درصد در سطوح فراتر از 96 واحد قرار گرفت.

در این میان جنگ تجاری آمریکا و چین نیز فشار شدیدی را بر بازار فلزات پایه وارد کرد. وضع تعرفه‌های وارداتی از سو آمریکا بر طیف وسیعی از کالاهای چینی و مقابله مثل چینی‌ها با اقدامات دولت ترامپ، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را در هاله‌ای از ابهام قرار داد و همین امر به تضعیف فضای بازار فلزات منجر شد.

در عین حال کاهش شتاب رشد اقتصادی چین از دیگر دلایل تضعیف بازار فلزات بود. علاوه بر تاثیر جنگ تجاری، ملاحظات زیست محیطی دولت چین و کاهش نسبی تمرکز دولتمردان این کشور بر صادرات به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی و روی آوردن به مصرف داخلی در کنار آرام شدن بخش مسکن ، از جمله دلایل فروکش کردن نرخ رشد اقتصادی چین به حساب می‌آید.

در عین حال با توجه به افزایش ملموس قیمت فلزات در دو سال ماقبل، رفته رفته سطح عرضه معدنی برخی از محصولات بهبود یافت  و تاثیر این امر در سال 2018 میلادی در بازار نمایان شد. با رفع محدودیت‌های عرضه ‌ که درسال‌های گذشته بازا فلزات با آن‌ مواجه بود، قیمت‌ها زیر فشار قرار گرفت.

فراز  و فرود فلزات پایه در سال 201817