همزمان با اعلام انجمن صنفی صنعت تایر مطرح شد

آیا دولت با افزایش قیمت تایر موافقت کرد؟

10:06 - 1400/01/21
انجمن صنفی صنایع تایر در حالی از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش قیمت انواع تایرهای رادیال و بایاس خبر داده که هنوز از سوی مقام‌های دولتی این موضوع مورد تایید قرار نگرفته است.
آیا دولت با افزایش قیمت تایر موافقت کرد؟

پرشین خودرو: با گذشت نزدیک به 2 ماه از درخواست انجمن صنفی صنعت تایر ایران مبنی بر افزایش 30 و 40 درصدی قیمت تایرهای رادیال و بایاس، در نهایت وزارت صمت و سازمان حمایت پس از موافقت با درخواست انجمن تایر، مجوز افزایش 20 درصدی قیمت تایرهای رادیال و 32 درصدی قیمت تایرهای بایاس را صادر کرد.

محمد رضا گنجی؛ رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با تایید این موضوع اظهار کرد: این میزان افزایش قیمت به طور قطع تامین هزینه‌های تولیدکنندگان را به دنبال نخواهد داشت اما با توجه به شرایط کشور، انجمن صنفی صنعت تایر با وزارت صمت به توافق رسید و تولیدکنندگان تایر با گذشت از سود خود با افزایش قیمت‌های مورد نظر وزارت موافقت کردند. البته هنوز مقام‌های دولتی در این خصوص به طور رسمی واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده‌اند.

وی هر گونه درخواست مجدد برای افزایش قیمت را منوط به قیمت مواد لویه داخلی دانست و گفت: در حال حاضر حدود 70 درصد از مواد اولیه تولید تایر از داخل تامین می شود که مرتب در حال افزایش است و امید است تا پایان امسال این روند افزایش قیمت در مواد اولیه داخلی که عمده آن محصول‌های پتروشیمی، نخ و دوده است، در ماه‌های آینده متوقف شود تا تولیدکنندگان ناگزیر به درخواست مجدد افزایش قیمت نشوند.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین با توجه به اعلام اختصاص دلار 4200 تومانی برای مواد اولیه تولید تایر گفت: در حال حاضر مشکلی در تامین مواد اولیه تایر با دلار 4200 تومانی وجود ندارد و خبری که در این زمینه منتشر شد مربوط به واردات کائوچو بود که از گروه یک کالایی به گروه دوم منتقل شده بود که مجدد در گروه یک کالایی تخصیص ارز قرار گرفت.

در حال حاضر عمده کارخانه‌های تولید تایر به طور متوسط با ظرفیت 75 تا 80 درصدی در حال فعالیت هستند و تنها مشکل تولیدکنندگان تایر در شرایط فعلی انتقال ارز است که البته این مساله برای تمامی تولیدکنندگان داخلی موانعی را ایجاد کرده است.