با وجود تداوم نگرانی در زمینه تغییرات بازده اسناد خرانه آمریکا

شاخص دلار وارد محدوده مثبت شد

10:03 - 1400/01/21
با وجود ورود شاخص دلار به محدوده مثبت با افزایش سطح خرید تکنیکال بر روی دلار آمریکا، میزان رشد این نماگر به تبع تداوم نگرانی در زمینه احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود اقتصادی محدود است.
شاخص دلار وارد محدوده مثبت شد

پس از افت نسبتا ملموس ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای مطرح جهان در دو روز گذشته، از صبح امروز سطج خرید تکنیکال بر روی این ارز افزایش یافته امری که شاخص دلار را به محدوده مثبت کشانده است. همچنین با نزدیک شدن به مهلت تصمیم‌گیری پارلمان بریتانیا در مورد طرح پیشنهادی نخست وزیر این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا، پوند و یورو بار دیگر در برابر دلار آمریکا روندی نزولی را در پیش گرفته‌اند.

با این وجود کماکان نگرانی در زمینه ورود اقتصاد آمریکا به رکود پابرجاست و همین امر میزان رشد شاخص دلار را محدود کرده است. روز گذشته منحنی نرخ بازده استاد خرانه میان برخی از سررسیدها  مانند سررسید سه ساله و پنج ساله و همچنین سررسید دو ساله و پنج ساله معکوس شد و همین امر نگرانی شدید سرمایه‌گذاران را در زمینه احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود به همراه داشت. در دو سال اخیر به تبع افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزور، نرخ های بازده اسناد خرانه کوتاه مدت روندی صعودی را تجربه کرده و در این میان فروکش کردن انتظارات در زمینه چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا، نرخ های بلند مدت را کاهش داده است.

به صورت عادی نرخ‌ها اوراق قرضه بلند مدت با درآمد ثابت در سررسیدهای دورتر بالاتر از سررسیدهای کوتاه مدت است. معکوس شدن این روند در شرایطی رخ می دهد که از یک سو تقاضا برای اوراق کوتاه مدت کاهش یافته و همین امر قیمت این اوراق را پایین بیاورد و به افزایش بازده آنها منجر شود و از طرف دیگر میزان خرید اوراق بلند مدت افزایش یافته و نرخ بازده این اوراق کاهش یابد. عموما بروز این وضعیت نشان از تشدید فضای ریسک گزیری در میان سرمایه گذاران می دهد امری که در بسیاری موارد هشداری در  زمینه نزدیک شدن به پایان سیکل رونق در اقتصاد به حساب می‌آید

به این ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز دو‌شنبه با رشدس 0/3 درصدی سطح 97/12 واحد قرار گرفته است.