افت ماهانه قیمت متانول به 33 درصد رسید

سقوط 11 درصدی متانول در هفته اخیر

09:59 - 1400/01/21
بازار متانول در آخرین هفته ماه نوامبر باز هم زیر فشار قرار قرار گرفت و این محصول با افت قیمتی نزدیک به 7 درصد مواجه شد. با در نظر گرفتن کاهش قیمت این هفته، متانول در ماه نوامبر 33 درصد ارزان شده است.
سقوط 11 درصدی متانول در هفته اخیر

پلاتس: افزایش ذخایر متانول در روزهای اخیر بازار این محصول را زیر فشار قرار داد. به گفته برخی از معامله‌گران، گمان می‌شد که بازار متانول در فضل پایانی سال با کمبود عرضه مواجه شود و به همین دلیل بسیاری از واسطه‌های بازار در فصل سوم سال دست به کار افزایش موجودی انبار خود شدند. در این میان با سقوط قیمت در دو ماه سپری شده از فصل چهارم سال، این دسته از معامله‌گران مجبور به قبول پیشنهادهای خرید پایین‌تر شده اند تا از این طریق بتوانند موجودی انبار خود را کاهش دهند.

همچنین واحدهای مصرف‌کننده متانول در برخی از کشورها همچون سازندگان اسید استیک  در کره جنوبی با منطقی مشابه در فصل گذشته اقدام به بالابردن موجودی انبار خود کرده‌اند و به همین دلیل در برهه کنونی سطح تقاضا در باار نقدی متانول از سوی این واحدها پایین آمده است. وضعیت مشابهی نیز در مورد سازندگان بیودیزل در جنوب شرق آسیا برقرار است.

در این میان خبر رسید که یک محموله ایرانی متانول با حجم 10 هزار تن در بازار چین به قیمت 260 دلار در روز جمعه به فروش رسید.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 20 دلاری (6/8 درصدی) در این هفته در سطح 270 دلار معامله شد. قیمت در این قرارداد در ابتدای ماه نوامبر حدود 405 دلار بود. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با کاهشی به میزان 11 دلار به 360 دلار رسید. متانول در قراردادهای سی‌اف‌آر کره‌جنوبی 13 دلار ارزان شد و در سطح 369 قرار گرفت.