قیمت MEG به کف 6 ماهه رسید

افت قیمت محصولات پتروشیمی همراستا با عقبگرد نفت خام

09:55 - 1400/01/21
این هفته بار دیگر بسیاری از محصولات پتروشیمی با افت قیمت هفتگی به معاملات پایان دادند. در این میان مونواتیلن گلایکول و پروپیلن شدیدترین افت قیمت را تجربه کردند. در این میان محصولاتی مانند اتیلن، بوتادین و پی‌وی‌سی با افزایش قیمت مواجه شدند.
افت قیمت محصولات پتروشیمی همراستا با عقبگرد نفت خام

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: با وجود افت قیمت در پایان هفته، اتیلن توانست معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان برساند. رشد تقاضا به ویژه از سوی چین تاثیر شایانی بر افزایش قیمت این محصول داشت. در این میان با نزدیک شدن به پایان هفته به تبع تداوم روند نزولی نفت رفته رفته بازار اتیلن نیز زیر فشار قرار گرفت.

پروپیلن: همانند بسیاری از محصولات پتروشیمی، معاملات پروپیلن نیز به تبع سقوط قیمت نفت در پایان هفته زیر فشار شدیدی قرار گرفت. افت ملموس قیمت پروپیلن در معاملات آتی بورس کالای دالیان نیز در کاهش قابل ملاحظه قیمت های نقدی تاثیر شایانی داشت.

پی‌وی‌سی: این هفته شرکت Formosa تایوان قیمت قراردادهای ماه دسامبر را به میزان 20 دلار بالا برد و همین امر بر بازار نقدی تاثیر مثبتی گذاشت. در عین حال شاهد کاهش عرضه پی‌وی‌سی به بازارهای آسیایی بودیم امری که به تحریک قیمت این محصول دامن زد.

پلی‌اتیلن‌: بازار پلی‌اتیلن این هفته بار دیگر زیر فشار قرار گرفت اما برخی از انواع این محصول در بازار وارداتی چین روندی باثبات را تجربه کردند. فعالان بازار از تعادل نسبی عرضه و تقاضای پلی‌اتیلن سبک و سبک خطی در بازارهای آسیایی خبر می دهند.

پلی‌پروپیلن: این هفته شاهد تضعیف تقاضا برای پلی‌پروپیلن از سوی مشتریان چینی این محصول بودیم. افت قیمت در معاملات آتی بورس کالای دالیان نیز فشار بر بازار نقدی این محصول را افزایش داد.

بوتادین: با وجود کاهش قیمت بوتادین در اواخر هفته به تبع عقبگرد قیمت‌ خام، این محصول توانست با رشد قیمت به معاملات هفتگی پایان دهد. در روزهای ابتدایی هفته قیمت بوتادین به لطف افزایش تقاضا از سوی مشتریان چینی  و تایوانی با رشد نسبتا ملموسی مواجه شد.

استایرن مونومر: کاهش قیمت نفت در تزلزل بازار استایرن نقش ویژه‌ای را در هفته اخیر بازی کرد. در عین حال با کاهش قیمت این محصول در بازار داخلی چین، بخشی از مشتریان به سوی بازار داخلی سوق پیدا کردند امری که سطح تقاضا در بازار  وارداتی را کاهش داد.

مونواتیلن گلایکول: شدیدترین افت قیمت این هفته در بازار MEG مشاهده شد و این محصول به پایین‌ترین سطح از 11 ماه می تاکنون رسید. کاهش قیمت نفت در افول قیمت MEG  تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشت. در عین حال به گفته معامله‌گران بازار محصولات پتروشیمی، گروهی از مصرف‌کنندگان این محصول به امید افت بیش از پیش قیمت در هفته های آتی، این هفته تا حد امکان دست از خرید کشیدند و همین امر فشار بر بازار را به شدت افزایش داد.

افت قیمت محصولات پتروشیمی همراستا با عقبگرد نفت خام12