روند تغییر قیمت قطعات خودرویی

09:35 - 1400/01/21
با افزایش نرخ ارز و هزینه‌های گمرکی و حمل‌ونقلی حالا فعالان صنایع وابسته به خودرویی از افزایش قیمت 40 تا 300 درصدی قطعات یدکی خودرو خبر می‌دهند.

خبرگزاری صداوسیما: علیرضا نیک آیین؛ رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است، تاکید کرد: کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه‌ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.

حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو اتفاق داده است، تاکید کرد: قیمت برخی از لوازم یدکی 2 تا 3 برابر افزایش داسته است که منطقی نیست. به گفته وی در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسان‌های نرخ ارز و افزایش هزینه‌های گمرکی و حمل و نقل بود. تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است. بر اساس قانون، اتحادیه ها اجازه نرخ گذاری و نظارت ندارند و سازمان های تصمیم گیر هم با اتحادیه ها مشورت نمی‌کنند. مصرف قطعات یدکی در سال 96 درکشور 11 و نیم میلیارد دلار برای حدود 22 و نیم میلیون خودرو بوده است.

مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم با بیان اینکه هر روز وضعیت بدتر می‌شود، تاکید کرد: قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است. به گفته وی اجناسی را که با دور زدن تحریم‌ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما براساس تصمیم نادرست، قیمت دلار را از 4 هزار و 200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبدیل کردند. به گفته وی مواد اولیه خارجی مجموعه، حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.

بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، ​اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.

1530 قطعه ساز ثبت شده در کشور داریم که حدود 200 قطعه ساز پیش از این بحران هم، ​فعال نبودند و حدود 300 قطعه ساز هم به علت این بحران‌ها غیر فعال شدند. اکنون هزار قطعه ساز داریم که از این میزان 700 قطعه ساز در رده های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو سازان هستند. کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.