انتظار برای رشد قیمت مس پس از جهش پریمیوم نقدی

09:28 - 1400/01/21
با وجود بیش از 10 درصدی قیمت مس در بازار فلزات لندن از ابتدای سال 2018 میلادی تاکنون، برخی فعالان بازار وضعیت بنیادی این محصول را بسیار قوی‌ می‌دانند و معتقد به افزایش ملموس قیمت در ماه‌های پیش‌رو هستند.
انتظار برای رشد قیمت مس پس از جهش پریمیوم نقدی

مدیر عامل شرکت مشهور معدنی مس Atlantic Copper  در همایش هفته بازار فلزات لندن اعلام کرد که رشد شدید پریمیوم مس در بازار نقدی نشانه کمبود جدی این محصول است و به تبع این کمبود عرضه باید منتظر افزایش ملموس  قیمت مس باشیم.

به گفته خاویر تارگتا، هم اکنون پریمیوم کاتد مس در شانگهای نزدیک به سقف سه ساله است و در عین حال رشد 16 درصدی واردات مس چین در ماه سپتامبر نیز از وجود تقاضای بسیار قوی از سوی این کشور خبر می‌دهد.

تارگتا معتقد است که پریمیوم در بازار نقدی یکی از بهترین معیارهای سنجش وضعیت تعادل بازار است چرا که میزان پریمیوم ربطی به سفته‌بازی در بازار آتی نداشته  و تنها حقاقیق مربوط عرضه و تقاضای فیزیکی را منعکس می کند. بنابراین رشد چشمگیر پریمیوم نقدی نشان‌دهنده کمبود عرضه جدی در بازار مس در برهه کنونی است.

ذکر این نکته ضروری است که قیمت مس از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 12 درصد کاهش یافته و این محصول هم اکنون به محدوده 6300 دلار رسیده است. پیش‌تر در ماه‌های آوست و سپتامبر این محصول در بازار لندن حتی در سطوح کمتر از 6 هزار دلار معامله‌شده بود.