با توقف روند صعودی دلار رقم خورد

کاهش فشار بر بازار فلزات پایه

09:00 - 1400/01/21
پس از افت ملموس قیمت فلزات در روز گذشته، کمی از فشار فروش در بازار این محصولات کاسته شده اما کماکان بسیاری از فلزات در محدوده منفی معامله می‌شوند.
کاهش فشار بر بازار فلزات پایه

تداوم نگرانی سرمایه‌گذاران در زمینه احتمال شدت گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین، بسیاری آنها را بر آن داشته تا از از بازار خارج شوند یا حجم موقعیت‌های معاملاتی خود را کاهش دهند. فعالان بازار فلزات تبعات جنگ تجاری اخیر را برای روند رشد اقتصاد جهانی و تقاضای کالاهای خام صنعتی بسیار زیان‌بار می‌دانند.

در عین حال تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌گنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش داد. سقوط بازارهای مالی در اقتصادهای نوظهور نیز بر منفی‌تر شدن فضای معاملات در بازارهای کالایی تاثیر گذاشت.

صبح امروز روند صعودی شاخص دلار مختل شد و همین امر کمی از فشار فروش در بازار فلزات را کاهش داد. شاخص دلار در برهه کنونی با افتی مختصر در سطح 95/36 واحد قرار دارد.

از اخبار مهم امروز به آخرین تحولات اعتصاب کارگری در واحد تولید آلومینای شرکت آلکوا در غرب استرالیا اشاره کرد. در حالی که قرار است روز پنج شنبه کارگران در مورد پیشنهاد جدید حقوق  و مزایای شرکت تصمیم‌گیری کنند، برخی از منابع خبری از عزم آنها برای رای منفی به این پیشنهاد خبر می‌دهند. کارگران این واحد عظیم تولیدی  4 هفته است که دست به اعتصاب زده‌اند.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن  با افتی 0/1 درصدی در سطح 5834 دلار قرار گرفته و آلومینیوم افزایشی به همین میزان به 2065 دلار رسیده است. روی به میزان 0/4 درصد ارزان شده و در سطح 2403 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با رشد قیمتی به میزان 0/2 درصد در سطح 2072 دلار معامله می‌شود.